«Εκείνη την εποχή, οι θεοί Ανού και Ενλίλ, για την ενίσχυση της ευημερίας των ανθρώπων, με ονόμασαν με το όνομά μου: Χαμουραμπί, ο ευσεβής πρίγκιπας, που λατρεύει τους θεούς, για να επικρατήσει η δικαιοσύνη στη γη, να καταργηθεί. τους πονηρούς και τους κακούς, για να εμποδίσουμε τους δυνατούς να καταπιέζουν τους αδύναμους».
(Κώδικας Νόμων του Χαμουραμπί, Πρόλογος)
Ο Χαμουραμπί, ο έκτος βασιλιάς της Βαβυλώνας, άφησε μια διαρκή κληρονομιά στον αρχαίο κόσμο με τον περίφημο Κώδικα Νόμων του. Καλύπτοντας μια σειρά νομικών και κοινωνικών θεμάτων, ο Κώδικας του Χαμουραμπί είναι αξιοσημείωτος όχι μόνο για την περιεκτική φύση του αλλά και για τον ισχυρισμό του περί θεϊκής προέλευσης. Αυτό το άρθρο εμβαθύνει στο ιστορικό πλαίσιο, τις βασικές διατάξεις και τη σημασία του Κώδικα του Χαμουραμπί, ρίχνοντας φως στον αντίκτυπό του στην αρχαία κοινωνία της Μεσοποταμίας και στη διαρκή επιρροή του στα επόμενα νομικά συστήματα.
Αν και ο Κώδικας Νόμων του Χαμουραμπί είναι μια από τις πιο διάσημες συλλογές νόμων από τον αρχαίο κόσμο, σίγουρα δεν είναι η παλαιότερη . Πράγματι, προηγούνται τουλάχιστον δύο άλλοι κώδικες νόμων, δηλαδή οι Νόμοι της Ουρ-Νάμμα (περ. 2100 π.Χ., Ουρ) και οι νόμοι της Λιπίτ-Ιστάρ (περίπου 1930 π.Χ., Ισίν). Πρέπει να σημειωθεί ότι αυτά τα αρχαία κείμενα της Μεσοποταμίας δεν είναι νομικοί κώδικες με τη σύγχρονη έννοια, δηλαδή συλλογές γραπτών νόμων που συντάσσονται σύμφωνα με συγκεκριμένα θέματα (αστικός κώδικας, ποινικός κώδικας κ.λπ.), αλλά ήταν μάλλον συλλογές νόμων «σκαλισμένων σε πέτρα ". Αν και αυτές οι συλλογές προηγήθηκαν αυτής του Χαμουραμπί, δεν μπορεί να ειπωθεί ότι ο δεύτερος δανείστηκε απευθείας από τον πρώτο, καθώς επρόκειτο για νομικούς κανόνες πολιτικών οντοτήτων που ήταν ανεξάρτητες μεταξύ τους.
Χαμουραμπί, ηγεμόνας της πρώτης δυναστείας
Λοιπόν, ποιος ήταν ο Χαμουραμπί ; Ο Χαμουραμπί (βασίλεψε από το 1792-1750 π.Χ.) ήταν ο έκτος ηγεμόνας της Πρώτης Δυναστείας της Βαβυλώνας . Κατά τη διάρκεια της μακράς βασιλείας του, επέβλεψε τη μεγάλη επέκταση της αυτοκρατορίας του, κατακτώντας τις πόλεις-κράτη του Ελάμ, της Λάρσας, της Εσνούννα και του Μαρί, μια πράξη που θεωρούσε ότι ήταν μέρος μιας ιερής αποστολής για τη διάδοση του πολιτισμού σε όλα τα έθνη. Εκδιώχνοντας τον βασιλιά της Ασσυρίας, Ishme-Dagan I, και κάνοντας τον γιο του να πληρώσει φόρο τιμής, έκανε τη Βαβυλώνα μεγάλη δύναμη στη Μεσοποταμία.
Ο Χαμουραμπί είναι γνωστός για την έκδοση του Κώδικα του Χαμουραμπί, τον οποίο ισχυρίστηκε ότι έλαβε από τον Σαμάς , μια ηλιακή θεότητα και τον Βαβυλωνιακό θεό της δικαιοσύνης.
Οι Μεσοποτάμιοι πίστευαν ότι ο Σαμάς ήταν παντογνώστης κατά τη διάρκεια της ημέρας, πράγμα που σήμαινε επίσης ότι μπορούσε να δει μέσα από την εξαπάτηση και την εξαπάτηση. Και έτσι, ο θεός Shamash (επίσης αναφερόμενος ως Utu ) τιμούνταν ως θεός της αλήθειας και της δικαιοσύνης και χρησίμευε ως κριτής τόσο των ανθρώπων όσο και των θεών. Ήταν θεός της μαντικής, που ξεκουραζόταν τη νύχτα αλλά και συνδεόταν με τον κάτω κόσμο.
Ο Χαμουραμπί (όρθιος) λαμβάνει τα βασιλικά του διακριτικά από τη θεότητα Shamash. (Χαμουραμπί/ CC BY 3.0 )
Ο Χαμουραμπί εξορθολογούσε τη διοίκηση, ανέθεσε τεράστια οικοδομικά έργα, βελτίωσε τη γεωργία, επισκεύασε και ανοικοδόμησε τις υποδομές, μεγέθυνε και ύψωσε τα τείχη της πόλης και έχτισε εξωφρενικούς ναούς αφιερωμένους στους θεούς. Η εστίασή του ήταν επίσης στρατιωτική και κατακτητική, αλλά σύμφωνα με τα δικά του γραπτά, ο κύριος στόχος του ήταν να βελτιώσει τη ζωή όσων ζούσαν υπό την κυριαρχία του.
Μέχρι τη στιγμή του θανάτου του Χαμουραμπί, η Βαβυλώνα είχε τον έλεγχο ολόκληρης της Μεσοποταμίας, αν και οι διάδοχοί του δεν ήταν σε θέση να διατηρήσουν αυτόν τον έλεγχο. Αυτό μπορεί να οφείλεται στην έλλειψη αποτελεσματικής γραφειοκρατίας, καθώς η ενεργός συμμετοχή του σε περιφερειακούς πολέμους σήμαινε ότι δεν επικεντρώθηκε στην καθιέρωση ενός διοικητικού συστήματος που θα εξασφάλιζε τη συνεχή λειτουργία της αυτοκρατορίας του μετά το θάνατό του.
- Enki: The Epic Mesopotamian Water God Who Saved Humanity
- Trial by Ordeal: A Life or Death Method of Judgment
Αίσθηση Τάξης και Πρώιμη Διατήρηση του Νόμου
Ως ένα από τα παλαιότερα καταγεγραμμένα νομικά συστήματα. Η ύπαρξή του καταδεικνύει την αναγνώριση από τους αρχαίους Μεσοποτάμιους της ανάγκης για ένα σύνολο νόμων για τη ρύθμιση της κοινωνίας.
Ο Κώδικας του Χαμουραμπί θεωρείται συχνά μια από τις Κωδικοποιήσεις Νόμων, καθώς ήταν από τις πρώτες προσπάθειες κατάρτισης και κωδικοποίησης νόμων.
Αν και δεν οργανώθηκε σε συγκεκριμένα θέματα όπως οι σύγχρονοι νομικοί κώδικες, σηματοδότησε ένα σημαντικό βήμα προόδου στη συστηματική καταγραφή και διατήρηση των νόμων. Αυτή η προσέγγιση έθεσε τα θεμέλια για μεταγενέστερες νομικές κωδικοποιήσεις, παρέχοντας ένα μοντέλο για τη διάρθρωση των νομικών αρχών και κυρώσεων.
Ως αποτέλεσμα, δημιούργησε προηγούμενο για τους μελλοντικούς νομικούς κώδικες και ενέπνευσε την ανάπτυξη μεταγενέστερων νομικών συστημάτων σε διάφορους πολιτισμούς.
Αριστερά; Αναθηματικό μνημείο με τον Χαμουραμπί να σηκώνει το χέρι του για λατρεία και Δεξιά. d tail του Κώδικα Νόμων του Χαμουραμπί. (Αριστερά; © Marie-Lan Nguyen / Wikimedia Commons Right; Gabriele Barni/ CC BY 2.0 )
Εγκλήματα και Ποινές
Παρά την ταχεία αποσύνθεση της αυτοκρατορίας του, ο Κώδικας Νόμων του Χαμουραμπί έχει επιβιώσει από τη φθορά του χρόνου, αν και μόλις τον 20ο αιώνα ανακαλύφθηκαν ξανά από τους αρχαιολόγους. Αυτοί οι νόμοι καθόρισαν διάφορα είδη εγκλημάτων και τις ποινές που έπρεπε να επιβληθούν. Για παράδειγμα,
«Αν ξεσπάσει πυρκαγιά στο σπίτι ενός ανθρώπου, και κάποιος που ήρθε να βοηθήσει να σβήσει επιθυμεί τα οικιακά έπιπλα που ανήκουν στον ιδιοκτήτη, αυτός ο άνθρωπος θα ριχτεί σε αυτήν ακριβώς τη φωτιά».
(Κώδικας Νόμων του Χαμουραμπί, Νόμοι, 25)
Παρά τον τύπο τιμωριών «οφθαλμό αντί οφθαλμού», όπως οι παραπάνω, οι Νόμοι του Χαμουραμπί επέτρεπαν να επιβάλλονται διαφορετικές ποινές σε άτομα διαφορετικών κοινωνικών βαθμίδων. Έτσι, για παράδειγμα,
«Αν ένας awīlu (άτομο της ανώτερης τάξης) τυφλώσει το μάτι ενός άλλου awīlu, θα τυφλώσει το μάτι του. Αν σπάσει το κόκκαλο ενός άλλου awīlu, θα του σπάσουν. Εάν τυφλώσει το μάτι ενός απλού ή σπάσει το κόκαλο ενός απλού, θα ζυγίσει και θα παραδώσει 60 σίκλια ασήμι. Εάν τυφλώσει το μάτι ενός δούλου του awīlu ή σπάσει το κόκκαλο ενός δούλου του awīlu, θα ζυγίσει και θα παραδώσει το μισό της αξίας του (σε ασήμι)» (Hammurabi's Code of Laws, Laws, 196-199).
Επομένως, μπορεί να φανεί ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, η τιμωρία ενός δράστη εξαρτιόταν από την κοινωνική θέση του θύματός του.
Αν και ορισμένες από τις τιμωρίες είναι πολύ σκληρές σύμφωνα με τα σύγχρονα πρότυπα – για παράδειγμα «Αν ένας γιος χτυπήσει τον πατέρα του, θα του κοπούν τα δάχτυλα» – στην πραγματικότητα είχαν σκοπό να αποτρέψουν ακόμη χειρότερες πράξεις τιμωρίας που πραγματοποιήθηκαν από το αδικημένο άτομο.
- Δέκα απίστευτα κείμενα από το αρχαίο μας παρελθόν
- Το Ρωμαϊκό Δίκαιο και η Διαρκής Επιρροή του στο Νομικό Σύστημα της Ευρώπης
Απεικόνιση του βασιλιά Χαμουραμπί. (Mbmrock/ CC BY-SA 4.0 )
Διαρκής Κληρονομιά
Ο Χαμουραμπί λατρευόταν ως θεός από τους υπηκόους του και ήταν ιδιαίτερα σεβαστός σε όλο το βασίλειό του. Οι εκδηλώσεις μνήμης κατά τη διάρκεια της ζωής του έδωσαν ευχαριστίες για τρία κύρια επιτεύγματα: τη νίκη στον πόλεμο, την εδραίωση της ειρήνης και τον αγώνα για δικαιοσύνη. Ωστόσο, μετά το θάνατό του, τα στρατιωτικά του επιτεύγματα ελαχιστοποιήθηκαν και η φήμη του ως ελεήμων βασιλιάς και του ιδανικού νομοθέτη έγινε η κεντρική πτυχή της κληρονομιάς του.
Κορυφαία εικόνα: Ο Χαμουραμπί (όρθιος) λαμβάνει τα βασιλικά του διακριτικά από τη θεότητα Shamash. Πηγή: Hammurabi/ CC BY 3.0
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου