Πέμπτη 11 Αυγούστου 2022

Τότε που οι Γερμανοί λεηλάτησαν το λάδι της Λέσβου!

 Η ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ Α.Ε «ΕΛΑΙΟΝ» ΚΑΙ ΠΩΣ ΛΕΗΛΑΤΗΘΗΚΕ ΤΟ ΛΕΣΒΙΑΚΟ ΛΑΔΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ.

η δράση της ανωνύμου εταιρείας ΕΛΑΙΟΝ που με την άμεση υποστήριξη των γερμανικών κατοχικών δυνάμεων θα λεηλατήσει το λεσβιακό λάδι αποκομίζοντας τεράστιες ποσότητες, έναντι πινακίου φακής οδηγώντας το λεσβιακό λαό στην ανέχεια , την πείνα και το θάνατο. Τούτη η εταιρεία συμπεριλαμβάνεται  στις μεγάλες γερμανικές εταιρείες που έδρασαν στη χώρα μας κατά την διάρκεια της κατοχής και είναι υπεύθυνες για την καταλήστευση γεωργικών προϊόντων (λάδι, σιτάρι, βαμβάκι, καπνός κλπ) , βιομηχανικών μετάλλων (Χρώμιο, ψευδάργυρο, κασσίτερο, βωξίτη, μαγγάνιο, νικέλιο κλπ) και ο «κύκλος εργασιών τους» συμπεριλαμβάνονται  στις διεκδικήσεις της χώρας μας για τις γερμανικές αποζημιώσεις.  






 

Για «τα έργα και τις ημέρες» της εταιρείας ΕΛΑΙΟΝ την περίοδο της γερμανικής κατοχής υπάρχουν πολύ λίγες αναφορές στην λεσβιακή βιβλιογραφία. Τόσο η δράση της όσο και οι συνέργιες της με τους μαυραγορίτες αποτελούν ένα ακόμη κρυμμένο σκελετό στο ντουλάπι της λεσβιακής ιστορίας την περίοδο της κατοχής.     Μελετώντας την περίοδο αυτή στο νησί μας είχα καταγράψει ορισμένες αναφορές στις εαμικές εφημερίδες της περιόδου 1944-1946. Το περασμένο καλοκαίρι κατάφερα να βρω αρκετά στοιχεία ντοκουμέντα από τη δράση της στο αρχείο του μακαρίτη δικηγόρου Χρήστου Κόρακα * .  

 

       Η μεγάλη και πολυστένακτη νύκτα της γερμανικής κατοχής στο νησί μας, κράτησε 40 ολόκληρους μήνες, από τις 5 Μαΐου 1941 μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου 1944. Μιας νύκτας που με το ξεκίνημά της γέννησε δοσίλογους και μαυραγορίτες που συνεργαζόμενοι με τους «ένδοξους» στρατιώτες του Γ’ Ράϊχ  θα σβήσουν τα φώτα του νησιού για να ληστέψουν, να βασανίσουν και να εξανδραποδίσουν το λαό του. Από δω και πέρα οι λεσβιακές οικογένειες θα μετρούν μόνο θύματα… και τα θύματα της μαύρης αυτής περιόδου θα  καταμετρηθούν, στο τέλος της, σε χιλιάδες  όπου: 

• Οι “λίγοι” συμπατριώτες μας, σχεδόν τρεις εκατοντάδες, ήταν αυτοί που πέρασαν από τα κελιά της Γκεστάπο εδώ και στη υπόλοιπη χώρα μας, για ενέργειες κατά του γερμανικών αρχών κατοχής, βασανίστηκαν άγρια στα άντρα της και εκτελέστηκαν ή άφησαν τη τελευταία τους πνοή, ως όμηροι στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, πούχαν μεταφερθεί ,τόσο της χώρας μας όσο της Γερμανίας και Αυστρίας. 

• Οι  “πολλοί”, οι χιλιάδες συμπατριώτες μας, που στη συντριπτική τους πλειοψηφία ήταν γέροι και παιδιά, θ’ ακολουθήσουν μέσα από τα σοκάκια της φτώχειας τους  τα βήματα προς το δικό τους Γολγοθά,  την πείνα- το πρήξιμο- το θάνατο…

 

Τούτα τα σοκάκια φτιάχτηκαν και διαμορφώθηκαν από την πρώτη μέρα της κατοχής του νησιού μας μέσα από την αγαστή  συνεργασία μαυραγοριτών και της Α.Ε «ΕΛΑΙΟΝ» παίζοντας πρωταρχικό ρόλο στην καταλήστευση του λαδιού, προϊόντος μοναδικού και απαραίτητου για τις επισιτιστικές ανάγκες του λεσβιακού λαού.

 






Από τις αρχές του καλοκαιριού του ’41 οι κατοχικές γερμανικές δυνάμεις, μέσω της κυβέρνησης δοσίλογων  του Τσολάκογλου με το νομοθετικό διάταγμα ,779/41, θ’ απαγορεύσουν  την εξαγωγή και εμπορία λαδιού. Τούτο το μέτρο, παρά τις έντονες διαμαρτυρίες Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Φορέων,  θα οδηγήσει συντριπτικό μέρος  της παραγωγής του λαδιού, τόσο της προηγούμενης όσο και της νέας σοδειάς(41-42)  από τους μεσαίους και μικρούς παραγωγούς στις αποθήκες 100 περίπου μαυραγοριτών, γεμίζοντας ταυτόχρονα τις τσέπες των παραγωγών με πληθωριστικό χρήμα  που καθημερινά έχανε την αξία  του με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και τα τρόφιμα από την  αγορά νάχουν εξαφανιστεί!!! ανεβάζοντας τις τιμές των βασικών προϊόντων διατροφής σε θεόρατα ύψη. Οι λίγες άδειες που δόθηκαν απευθυνόταν, στην συντριπτική τους πλειοψηφία, στους μαυραγορίτες και μελλοντικούς συνεργάτες – συγκεντρωτές λαδιού. Πολύ δε λιγότερες άδειας δόθηκαν σε Δημοτικά, Κοινοτικά Συμβούλια και Φορείς οι οποίες σε καμιά περίπτωση δεν μπόρεσαν να καλύψουν τις βασικές επισιτιστικές ανάγκες του λεσβιακού πληθυσμού. 

 

Έχοντας λοιπόν οι γερμανικές δυνάμεις κατοχής εξασφαλίσει τον μηχανισμό των συνεργατών-δοσίλογων  στην διενέργεια της εμπορίας και διατηρώντας την απαγόρευση της εξαγωγής και εμπορίας του, ιδρύουν με έδρα τη Μυτιλήνη το καλοκαίρι του 42 την Α.Ε  ΕΛΑΙΟΝ από γερμανούς υπηκόους και μόνο, που αναλαμβάνει  μονοπωλιακά  κάθε είδους εμπόριο μέσα και έξω από το νησί ,δεσμεύοντας ταυτόχρονα το 75% της παραγωγής και η πληρωμή του θα γινόταν με βάση ανταλλαγής την οκά το λάδι και καθόρισαν μονομερώς ότι για κάθε οκά λάδι ο παραγωγός θα ελάμβανε 0,60 οκάδες σιταριού, 0,30 οκάδες φασόλες, 0,10 οκάδες ζάχαρι. Ταυτόχρονα ορίζονται τα 12 βασικά κέντρα συγκέντρωσης του λαδιού σε Μυτιλήνη, Πλωμάρι, Πέραμα, Ντίπι, Πολυχνίτος, Καλλονή, Αγ. Παρασκευή, Συκαμιά, Μόλυβος, Άντισσα, Παρακοίλα, Πέτρας που θα διενεργούσαν την ανταλλαγή του λαδιού με άλλα προϊόντα  για λογαριασμό της  Α.Ε  ΕΛΑΙΟΝ. Τούτη η εξοντωτική για τον λεσβιακό λαό ανταλλάξιμη αξία του λαδιού , που σε κάθε περίπτωση είναι από 4 έως 8 φορές μικρότερη από αυτή που ίσχυε στην πραγματική αγορά, θα οδηγήσει στο κούρσεμα  του βασικού και μοναδικού πόρου για την επιβίωση της συντριπτικής του πλειοψηφίας   







Στο άρθρο αυτό θα περιοριστώ σε μια πρώτη παρουσίαση στοιχείων-ντοκουμέντων για τη δράση της μέσω αποσπασμάτων από τις 2 εκθέσεις ελέγχου της εταιρείας μετά την απελευθέρωση των Οικονομικών Εφορειών Θεσσαλονίκης και Μυτιλήνης , με χρόνο σύνταξης την 11/8/45 και 10-5-1948. 

 

1. (…)Πρόκειται περί μιας Α.Ε με διευθυντάς εν Θεσσαλονίκη  του Γερμανούς Φόρστερ και Γέντζον  εις τας εργασίας της οποίας περισσότερον  ησχολήθησαν οι Έλληνες Θ. Τακτικλής  και εις Αθήνας ο Γεώρ. Τερζόγλου. Μεταφορικά μέσα διέθετεν  υπό των Γερμανών (ιστιοφόρα, αυτοκίνητα, σιδηρόδρομος κλπ)) και ασυδοσίαν εις τους φόρους και δασμούς ησχολήθη με το εμπόριον παντοίων ειδών (…) Εις Θεσ/νικην ησχολήθη ευρύτατα με το εμπόριον σιτηρών και οσπρίων μεγίστας ποσότητας των οποίων απέστειλε εις Αθήνας όπου τας επώλει ο εκεί Τερζόγλου. Ήτο ίσως η μεγαλυτέρα επιχείρησις επί των ειδών τούτων , τα κέρδη της οποίας δέον να είναι υπέρογκα χάρις εις τον τρόπον με τον οποίον συνηλάσσετο. (…) 1η έκθεση ελέγχου Οικ. Εφ. Θες/νικης  της 11-8-1945.

 

2.  (…) Η ελεγχόμενη επιχείρησις συνεκέντρωσεν εις χείρας άπαν το εισαγωγικόν και εξαγωγικόν εμπόριον της νήσου Λέσβου και δια της απογορεύσεως της ελευθέρας εμπορίας του ελαίου παρά των Γερμανικών Αρχών κατοχής και της δεσμεύσεως του προϊόντος τούτου παρ΄αυτής, εκανόνιζε την οικονομικήν ζωήν του τόπου. Εκτενώς αναφέρονται εις την ειρημένην έκθεσιν ελέγχου(σελ. 3-5) ο τρόπος και τα βίαια μέσα, άτινα εχρησιμοποίησεν η «ΕΛΑΙΟΝ» δια την συγκέντρωσιν του ελαιολάδου εν Λέσβω κατά την περίοδο της δράσεως της ενταύθα(Σεπτέμβριος 1942 -Αύγουστος 1944). (…) 2η έκθεση ελέγχου Οικ. Εφ. Μυτιλήνης  της 10-5-1948.

 

3. (…) Μετέφερε εις Μυτιλήνην χωρίς να καταβάλη  δασμούς τα κάτωθι: (…) Φασόλια κιλά 505.126, Κριθή κιλά 54.779, Σίτος κιλά 184.928, Ζάχαρις κιλά 72.582, Όρυζα κιλά 27.894, Βαμβακόπητα κιλά 10.389, Αραβόσιτος κιλά 20,610, Κριθή κιλά 54779(…) Δ. Τελωνείου 9/13 1η έκθεση ελέγχου Οικ. Εφ. Θες/νικης  της 11-8-1945

 

4.   Προσδιορισμός Κερδών κλπ   

 

5. (…) λαβών υπόψει α) το ποσόν των συγκεντρωθεισών  και εξαχθεισών  εκ Λέσβου παρά της ελεγχόμενης  Εταιρείας ελαιολάδων, πυρηνελαίων και σαπώνων , τους όρους και τας συνθήκας της προμήθειας τούτων, ως και των προς ανταλλαγήν του ελαιολάδου κλπ χορηγουμένων παρ’ αυτής τροφίμων β) ότι τα διάφορα έξοδα της Εταιρείας εν συγκρίσει προς την έκτασιν των εργασιών της ήσαν ασήμαντα , καταβαλλόμενα άπαντα από την διάθεσιν μικρών ποσοτήτων εκ των συγκεντρωμένων προϊόντων (ελαιολάδου κλπ) γ) την από 11/8/45 έκθεσιν ελέγχου της Ε’ Οικον. Εφ. Θες/νικης(…) δ) τας συγκεντρωθείσας πληροφορίας μου παρά προσώπων δυναμένων να γνωρίζωσι (…) προσδιορίζω τα κέρδη της εταιρείας ΕΛΑΙΟΝ(…) σκεπτόμενος ως ακολούθως:(…) Εκ των βιβλίων της εταιρείας εξάγεται ότι αύτη από 1/1/43 – 31-8-44 συνεκέντρωσε και εφόρτωσεν εντεύθεν 9.202.900 οκάδας ελαιολάδων και 462.800 οκάδας πυρηνελαίων. Στοιχεία δια το χρονικόν διάστημα Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου 1942 δεν υπάρχουν(…) Κατά τας πληροφορίας μου η εταιρεία εφόρτωσεν κατά την περίοδον αυτήν  εισέτι περί τας 1.300.000 οκάδας ελαιολάδου το δε σύνολον των φορτωθέντων πράγματι παρ’ αυτής ελαιολάδων καθ’ όλην την περίοδον  της κατοχής είναι μεγαλύτερον , ανερχόμενον εις το ποσόν των 12 εκατομ. Οκάδων κατά τους μετριώτατους υπολογισμούς. Αν δια άπαντα τα έξοδα και δαπάνας γενικώς της εταιρείας (αξίαν τροφίμων και λοιπών ειδών, τα οποία εδίδοντο προς ανταλλαγήν του ελαίου, δαπάνας μεταφοράς, μισθούς, προμήθρειας κλπ)τα οποία κατέβαλεν αύτη δια να προμηθευθή τας άνω ποσότητας αφαιρέσωμεν τα πυρηνέλαια και 3 εκατομ. ελαιολάδου, απομένουσιν ως καθαρό κέρδος της ελεγχόμενης Εταιρείας 9 εκατομ. καθ. οκάδων ελαιολάδου. Πως διετέθη τούτο δεν είναι πλήρως γνωστόν. Πάντως αναμφισβήτητον τυγχάνει ότι το μεγαλύτερον μέρος μεταφέρθη εις Γερμανίαν (…)  Όσον αφορά την τιμήν της διαθέσεως του ελαίου παρά της εταιρείας εις το Εξωτερικόν ουδεν είναι γνωστόν. Πάντως , κατά την γώμην του ελέγχου δεν είναι δυνατόν αύτη να είναι κατωτέρα της προπολεμικής τιμής του ελαιολάδου εν Μυτιλήνη,(…) Δια να γίνη δε ο υπολογισμός των κερδών επί σταθερωτέρας βάσεως λαμβάνω ως δεδομένον το γεγονός ότι με μιαν χρυσήν λίραν Αγγλίας , ηγόραζε τις προπολεμικώς 25 οκ. ελαίου. Κατά συνέπειαν τα 9 εκατομ. οκάδων  ελαίου όπως κατά τα ανωτέρω επραγματοποίησεν ως καθαρόν κέρδος η ελεγχόμενη επιχείρησις έχουν αξίαν 360.000 χρυσών λιρών (…) Εις το ποσόν τούτο προσδιορίζω τα κέρδη της Α.Ε «ΕΛΑΙΟΝ» κατά την περίοδον της κατοχής.(…) 2η έκθεση ελέγχου Οικ. Εφ. Μυτιλήνης  της 10-5-1948.

 

Επιμέλεια: Γαλέτσας Γιώργος-Μυτιλήνη


πηγή

 

           


Σάββατο 30 Ιουλίου 2022

Yamamoto: Πώς κατάφεραν οι ΗΠΑ να σκοτώσουν τον θρυλικό Ιάπωνα ναύαρχο;

 Ο Ισορόκου Γιαμαμότο, διοικητής του ιαπωνικού ναυτικού κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν ένας θρύλος στην Ιαπωνία. Ο εγκέφαλος πίσω από την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ, ήταν ένα βασικό πρόσωπο στον ιαπωνικό στρατό, ένα πολύ ορατό παράδειγμα ιαπωνικής ηγεσίας και δύναμης.

Ήταν επίσης εξαιρετικά προστατευμένος, οι κινήσεις και η τοποθεσία του ήταν μυστικό σχεδόν ανά πάσα στιγμή. Για μεγάλο μέρος του πολέμου ήταν ανέγγιχτος, πολύ πέρα ​​από τα αντίποινα των Ηνωμένων Πολιτειών .

Αυτή είναι η ιστορία του πώς τον σκότωσαν οι Αμερικανοί. 

Ποιος ήταν ο Ισορόκου Γιαμαμότο; 

Ο Γιαμαμότο ήταν ένας από τους πιο διακεκριμένους στρατιωτικούς ηγέτες της Ιαπωνίας κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου , ο διοικητής του Συνδυασμένου Στόλου της Ιαπωνίας στην κορύφωση των μαχών. Ένα λαμπρό μυαλό και ένας ικανός και έμπειρος στρατιωτικός ηγέτης, ο Ισορόκου Γιαμαμότο ήταν αρχικά ενάντια στον πόλεμο.

Ωστόσο, όταν ήρθε η ώρα, όχι μόνο έκανε το καθήκον του έναντι της χώρας του αλλά το έκανε εξαιρετικά καλά, οδηγώντας πολλές επιτυχημένες επιθετικές και αμυντικές επιχειρήσεις κατά του εχθρού. Στην Ιαπωνική ιστορία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο Ισορόκου Γιαμαμότο μνημονεύεται σήμερα ως ένας θρύλος και εθνικός ήρωας που πέθανε υπηρετώντας το έθνος του μέχρι την τελευταία του πνοή.

Σε ηλικία 16 ετών, ο Ισορόκου Γιαμαμότο παρακολούθησε την Αυτοκρατορική Ιαπωνική Ναυτική Ακαδημία και την πέρασε με μεγάλη επιτυχία. Αρχικά διορίστηκε στο στρατιωτικό πλοίο Nisshin. Γνωστός ως φυσικός ηγέτης, ο Γιαμαμότο στάλθηκε στο Ναυτικό Επιτελείο Κολέγιο το 1913.

Πήγε επίσης στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ νωρίς στη ζωή του για να σπουδάσει τη βιομηχανία πετρελαίου. Υπηρέτησε ακόμη και ως ιαπωνικός ναυτικός ακόλουθος στην Ουάσιγκτον τη δεκαετία του 1920 πριν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. 

Ο Γιαμαμότο ήταν ένα εξαιρετικά ορατό πρόσωπο του εχθρού στο κοινό των ΗΠΑ (Εθνικά Αρχεία του Κολλεγίου / Δημόσιος Τομέας)

Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο Γιαμαμότο ήταν ο αρχηγός του Συνδυασμένου Στόλου της Ιαπωνίας. Στις αρχές της δεκαετίας του 1940, με τις διπλωματικές σχέσεις μεταξύ Ιαπωνίας και ΗΠΑ να υποβαθμίζονται, ο ναύαρχος άρχισε να σχεδιάζει την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ. Στόχος του ήταν να καταστρέψει τον αμερικανικό στόλο του Ειρηνικού , ώστε να μην αποτελεί πλέον απειλή για το Ιαπωνικό Ναυτικό. 

Στις 26 Νοεμβρίου 1941, τα πλοία του Ιαπωνικού Ναυτικού έπλευσαν στη Χαβάη υπό την ηγεσία του Yamamoto και, στις 7 Δεκεμβρίου 1941, αεροπλάνα που εκτοξεύθηκαν από τα ιαπωνικά αεροπλανοφόρα προκάλεσαν όλεθρο στο Περλ Χάρμπορ, βυθίζοντας τέσσερα αμερικανικά θωρηκτά και καταστρέφοντας άλλα τέσσερα.

Χιλιάδες Αμερικανοί ναύτες και ναυτικό προσωπικό σκοτώθηκαν στην επίθεση, η οποία αποδυνάμωσε σημαντικά το ναυτικό των Ηνωμένων Πολιτειών. Ωστόσο, ξύπνησε επίσης το πνεύμα της εκδίκησης στην αμερικανική στρατιωτική δύναμη. Αν και η επιτυχία της επίθεσης στο Περλ Χάρμπορ έδωσε στον Γιαμαμότο τον χρόνο που χρειαζόταν για να εδραιώσει την παρουσία του ιαπωνικού ναυτικού στον Ειρηνικό, άνοιξε επίσης τον δρόμο προς τον θάνατό του.

Επιχείρηση Εκδίκηση

Αναζητώντας έναν τρόπο να σκοτώσουν τον Yamamoto, Αμερικανοί στρατιωτικοί κρυπτοαναλυτές υποκλοπήσαν ραδιοφωνικά μηνύματα προς και από το Ιαπωνικό Ναυτικό και την ιαπωνική ηπειρωτική χώρα. Στις 14 Απριλίου 1941, οι αναχαιτιστές έπιασαν ένα μήνυμα που περιείχε τις λεπτομέρειες μιας πτήσης που θα μετέφερε τον Yamamoto στο Bougainville της Νέας Γουινέας σε τέσσερις ημέρες στις 18 Απριλίου 1941. 

Το μήνυμα που αποκωδικοποιήθηκε από τους Αμερικανούς στρατιωτικούς κρυπτοαναλυτές ήταν πολύ ακριβές και έδωσε στους Αμερικανούς μια σαφή ιδέα για τις κινήσεις του Γιαμαμότο εκείνη την ημέρα και πότε θα ήταν ανά πάσα στιγμή. Το μήνυμα αποκάλυψε επίσης ότι ο Yamamoto θα ταξίδευε με ένα βομβαρδιστικό "Betty" συνοδευόμενο από το έμπιστο προσωπικό του.

Η πτήση του θα συνοδευόταν από έξι ιαπωνικά Zeros, τρομερά εναέρια μαχητικά αεροπλάνα. Με τόσο ακριβείς πληροφορίες, ο αμερικανικός στρατός ήταν έτοιμος να χτυπήσει τον ναύαρχο ως απόσβεση για το Περλ Χάρμπορ. Το Yamamoto ήταν στόχος υψηλής προτεραιότητας.

Η επιθυμία για εκδίκηση εναντίον του Γιαμαμότο, που είχε γίνει το πρόσωπο των ιαπωνικών στρατιωτικών φιλοδοξιών, ήταν πολύ έντονη στην Αμερική. Πολλοί θεωρούσαν τον Γιαμαμότο έναν άνθρωπο που είχε γυρίσει την πλάτη στους Αμερικανούς, κάποιον που είχε σπουδάσει και ζήσει στην Αμερική μόνο για να σκοτώσει Αμερικανούς χρόνια αργότερα. 

Οι Αμερικανοί είχαν πολύ λίγο χρόνο για να προετοιμάσουν την επιχείρηση, η οποία περιελάμβανε τη συγκέντρωση μιας δύναμης κρούσης και την εκτόξευση μιας αποστολής σε 400 μίλια (650 χλμ.) αμφισβητούμενων υδάτων, για να χτυπήσουν ένα συγκεκριμένο βομβαρδιστικό αεροπλάνο που μετέφερε τον ναύαρχο. Αν έχαναν, ο Γιαμαμότο πιθανότατα δεν θα παρουσιαζόταν ποτέ ξανά ως στόχος.

Το μόνο αεροπλάνο που μπορούσε να ολοκληρώσει μια τόσο δύσκολη και απίθανη αποστολή ήταν το P-38 Lightning, ένα τρομερό δικινητήριο βαρύ μαχητικό. Οι Lightnings τοποθετήθηκαν τότε στο Henderson Field στο Guadalcanal και ήταν το μόνο αεροπλάνο με βεληνεκές και αποτελεσματικότητα μάχης για να νικήσει τη συνοδεία μαχητικών Yamamoto και να φτάσει στον ναύαρχο.

Το P-38 Lightning θεωρήθηκε το καλύτερο αεροπλάνο για τη δουλειά (Κυβέρνηση των ΗΠΑ / Δημόσιος Τομέας )

Ακόμη και ο Κεραυνός τεντώθηκε στα όριά του από τις απαιτήσεις της αποστολής, που απαιτούσε ένα ταξίδι μετ' επιστροφής σχεδόν 1.000 μιλίων (1.600 km). Ακόμη και με άρματα μάχης για να επεκτείνει το εύρος της επίθεσης, το μαχητικό αεροσκάφος είχε μόνο 10 λεπτά χρόνο εμπλοκής με την πτήση του Yamamoto, κάτι που του έδινε μια μικρή πιθανότητα νίκης. 

Οι έμπειροι πιλότοι μαχητικών της 339ης μοίρας μαχητικών εκτίμησαν ότι η ευκαιρία να εντοπίσουν απλώς την πτήση που μετέφερε τον Γιαμαμότο ήταν χιλιάδες προς ένα. Ωστόσο, πρόθυμοι για εκδίκηση, οι πιλότοι ήταν έτοιμοι για δράση. 

“Some Jap Bigwig”

Δεκαοκτώ πιλότοι τέθηκαν στην αποστολή και σε τέσσερις από αυτούς ανατέθηκε ειδικά το καθήκον να επιτεθούν στα δύο Betty Bomber που μετέφεραν τον Yamamoto και το επιτελείο του. Στις 7:10 π.μ., 18 Απριλίου 1941, τα αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη απογειώθηκαν πάνω από τη Θάλασσα των Κοραλλιών και πέταξαν πολύ χαμηλά στα κύματα για να αποφύγουν κάθε είδους εντοπισμό από ιαπωνικά ραντάρ.

Το να πετάς σε χαμηλό ύψος σε ανοιχτά νερά είναι εξαιρετικά κουραστικό και το ψυχικό τίμημα για τους πιλότους των Ηνωμένων Πολιτειών ήταν υψηλό. Ωστόσο, ήταν έμπειροι και εξαιρετικά ικανοί βετεράνοι μάχης και έφτασαν στο καθορισμένο σημείο κρούσης ένα λεπτό νωρίτερα.

Οι Αμερικανοί είχαν βάλει στο στόχαστρο τον Yamamoto καθώς ερχόταν να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο Bougainville και είδαν τον σχηματισμό ιαπωνικών αεροπλάνων καθώς κατέβαιναν. Ωστόσο, οι επιτιθέμενοι πιλότοι του Lightning μπορούσαν να δουν δύο βομβαρδιστικά Betty και δεν ήξεραν ποιο μετέφερε τον Yamamoto.

Οι πιλότοι συμμετείχαν και το πρώτο βομβαρδιστικό καταρρίφθηκε, προσγειώθηκε στη ζούγκλα. Οι Αμερικανοί καταδίωξαν το δεύτερο, και σε μια ανώμαλη εμπλοκή που είδε ζημιές στα αεροπλάνα και στις δύο πλευρές, τελικά το εξανάγκασαν να κατέβει στο νερό. Χωρίς καύσιμα και χρόνο, οι Κεραυνοί στη συνέχεια απεμπλέκτηκαν.

Ο Γιαμαμότο ήταν στο πρώτο βομβαρδιστικό που συνετρίβη. Πετάχτηκε μακριά από τα συντρίμμια, βρέθηκε στην καρέκλα του, κρατώντας ακόμα τη λαβή του τελετουργικού του katana . Ο μεγάλος Ιάπωνας ναύαρχος πέθανε.

Η νεκρώσιμη ακολουθία του ναυάρχου Yamamoto (Άγνωστος συγγραφέας / Δημόσιος Τομέας )

Ο αρχηγός του επιτελείου του Yamamoto και άλλοι υψηλόβαθμοι αξιωματικοί που επέβαιναν στο δεύτερο αεροπλάνο επέζησαν και αργότερα διασώθηκαν από το νερό. Όμως η αποστολή είχε ολοκληρωθεί, ακόμα κι αν οι Αμερικανοί που είχαν πετάξει τα αεροπλάνα δεν καταλάβαιναν πλήρως τι είχαν καταφέρει. Ένας μάλιστα αστειεύτηκε ότι ήξερε μόνο ότι είχαν σκοτώσει «κάποιο Ιάπωνα μεγαλόσωμο».

Ο θάνατος του Γιαμαμότο άλλαξε την έκβαση του πολέμου; Μάλλον όχι: το πλεονέκτημα των ΗΠΑ στον Ειρηνικό ήταν πολύ μεγάλο σε αυτό το σημείο για να μην έχει πάει ο πόλεμος υπέρ τους. Αλλά ως πλήγμα στο ηθικό των Ιαπώνων, η απώλεια του μεγάλου ήρωά τους ήταν ανεκτίμητη.

Κορυφαία εικόνα: Ο υπολοχαγός Ρεξ Μπάρμπερ, σε κύκλο, είναι ο άνδρας που πιστεύεται ότι κατέρριψε τον ναύαρχο Γιαμαμότο, ένθετο. Πηγή: US Air Force / Public Domain ; Ναυτικό Ηνωμένων Πολιτειών / Δημόσιος Τομέας .

Του Μπίπιν Ντίμρη

βιβλιογραφικές αναφορές 

Stempel, J, 2020. Επιχείρηση Εκδίκηση – Μέσα στην απίθανη αποστολή των ΗΠΑ να σκοτώσουν τον ναύαρχο της Ιαπωνίας Γιαμαμότο . Διαθέσιμο στη διεύθυνση: https://militaryhistorynow.com/2020/10/24/operation-vengeance-inside-the-improbable-us-mission-to-kill-japans-admiral-yamamoto/ 

Hickman, K, 2019. Β' Παγκόσμιος Πόλεμος: Ναύαρχος Ισορόκου Γιαμαμότο Ο αρχιτέκτονας του Περλ Χάρμπορ . Διαθέσιμο στη διεύθυνση: https://www.thoughtco.com/admiral-isoroku-yamamoto-2361141 

DBpedia, 2022. Σχετικά με: Operation Vengeance. Διαθέσιμο στη διεύθυνση: https://dbpedia.org/page/Operation_Vengeance  

Κυριακή 24 Ιουλίου 2022

The Lusitania and the Blame Game: Ένας νόμιμος στόχος;

 Η τραγωδία του RMS Lusitania είναι ένα από τα σημεία καμπής στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Βυθισμένη από ένα γερμανικό U-boat καθώς ταξίδευε από τις Ηνωμένες Πολιτείες στην Ιρλανδία με φρικτές απώλειες ζωών, η καταστροφή της ήταν άμεση αιτία των Ηνωμένων Πολιτειών μπαίνοντας στον πόλεμο.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η απώλεια της Lusitania ήταν συγκλονιστική, αλλά όπως συμβαίνει με πολλές βασικές στιγμές της ιστορίας, υπάρχουν μυστικά κάτω από την επιφάνεια: η ιστορία δεν είναι ποτέ τόσο απλή όσο μπορεί να φαίνεται. Σχεδόν 100 χρόνια αργότερα, το μυστήριο γύρω από τη βύθιση του RMS Lusitania και ο ρόλος του στην πυροδότηση του Α' Παγκοσμίου Πολέμου συνεχίζει να εμπνέει συζητήσεις.

Για το γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό, στοχεύοντας τη Lusitania, δεν ήταν στραμμένο σε απρόβλεπτη καταστροφή. Στην πραγματικότητα, πίστευαν ότι, λόγω του φορτίου της, ήταν ένας νόμιμος στόχος και ότι έφταιγε η άλλη πλευρά στον πόλεμο.

Είχαν αιτία οι Γερμανοί; Ποιος, τελικά, έφταιγε για τους 1.200 επιβάτες που πέθαναν μόλις 18 μίλια (18 χλμ.) από τις ιρλανδικές ακτές στις 7 Μαΐου 1915;

The Fateful Journey of RMS Lusitania

Πριν βουτήξουμε στις συνέπειες της βύθισης της Lusitania στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, είναι σημαντικό να σημειώσουμε τι ακριβώς συνέβη με το πλοίο. Για να κατανοήσουμε πλήρως τις επιπτώσεις, πρέπει να επιστρέψουμε στις αρχικές συνθήκες κάτω από τις οποίες κατασκευάστηκε το RMS Lusitania, το 1904.

Το πλοίο ναυπηγήθηκε βάσει συμφωνίας στην οποία ο ναυπηγός Cunard λάμβανε δάνειο και ετήσιες επιδοτήσεις για δραστηριότητες από τη βρετανική κυβέρνηση . Το μόνο πράγμα που ζήτησε η βρετανική κυβέρνηση σε αντάλλαγμα ήταν ότι το Lusitania θα έπρεπε να σχεδιαστεί για χρήση ως βοηθητικό καταδρομικό κατά τη διάρκεια του πολέμου , εάν χρειαστεί.

Η Lusitania στην ακμή της, κάθε ίντσα μια πολυτελής υπερατλαντική γραμμή (Norman Wilkinson / Public Domain )

Τα βοηθητικά καταδρομικά προορίζονταν να μεταφέρουν πυρομαχικά και πολεμικές προμήθειες. Ωστόσο, δεν υπήρχε καμία αμφιβολία ότι το Lusitania ήταν πρώτα απ' όλα ένα υπερατλαντικό πλοίο και, από κάθε άποψη, ήταν μια όμορφη ομορφιά.

Την εποχή της κατασκευής της, ο πόλεμος στην Ευρώπη ήταν μόνο η πιο απομακρυσμένη από τις πιθανότητες. Η βρετανική κυβέρνηση, παρέχοντας τα δάνεια για την κατασκευή της, απλώς ενήργησε με σύνεση ενισχύοντας τις γραμμές εφοδιασμού της σε περίπτωση οποιασδήποτε μελλοντικής σύγκρουσης.

Flash forward μια δεκαετία, και η κατάσταση ήταν αναμφισβήτητα διαφορετική. Τον Νοέμβριο του 1914 μετά την κήρυξη του πολέμου κατά της Γερμανίας και της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας , η βρετανική κυβέρνηση κήρυξε τη Βόρεια Θάλασσα εμπόλεμη ζώνη.

Σε απάντηση, η Αυτοκρατορική Γερμανική Κυβέρνηση χαρακτήρισε επίσης τις θάλασσες γύρω από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία ως εμπόλεμες ζώνες. Η Γερμανία ανακοίνωσε επίσης ότι τυχόν συμμαχικά πλοία στην εμπόλεμη ζώνη θα καταστραφούν χωρίς προειδοποίηση. 

Η καταστροφή έπληξε το Lusitania στις 7 Μαΐου 1915 καθώς επέστρεφε στο Λίβερπουλ από τη Νέα Υόρκη . Το υπερωκεάνιο συνάντησε ένα κρυμμένο γερμανικό U-boat όταν βρισκόταν στη θέα της νότιας ακτής της Ιρλανδίας και ο διοικητής του U-boat διέταξε να εκτοξευτεί μια τορπίλη στο πλοίο.

Ωστόσο, η επίθεση με τορπίλες κατάφερε να χτυπήσει μόνο τη δεξιά πλώρη της γραμμής. Η πραγματική ζημιά σημειώθηκε λίγες στιγμές αργότερα λόγω δευτερογενούς έκρηξης στο κύτος του πλοίου, με αποτέλεσμα να βυθιστεί πιο γρήγορα. Η ταχύτητα με την οποία καθήλωσε το πλοίο δυσκόλεψε τη χρήση σωσίβων λέμβων, επιδεινώνοντας στη συνέχεια τις απώλειες ζωών στο μοιραίο περιστατικό.

Ήταν ξεκάθαρο ότι ο καπετάνιος του U-boat θεωρούσε τη Lusitania νόμιμο στόχο. Ήταν όμως αυτή;

Θόρυβος

Η δημόσια οργή γύρω από τη βύθιση του RMS Lusitania ήταν ακαριαία, με τις κυβερνήσεις της Βρετανίας και των Ηνωμένων Πολιτειών να καταδικάζουν την πράξη ως βάρβαρη. 129 Αμερικανοί είχαν χάσει τη ζωή τους στη βύθιση της Lusitania και ο θάνατός τους έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εισαγωγή των Ηνωμένων Πολιτειών στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η Lusitania χρησίμευσε επίσης ως κύριος στόχος της πολεμικής προπαγάνδας τόσο στη Βρετανία όσο και στην Αμερική. Η βύθιση της Λουζιτανίας διαδόθηκε ως ολοφάνερη απόδειξη των γερμανικών θηριωδιών από τις συμμαχικές δυνάμεις. Αλήθεια έφταιγαν εδώ οι Γερμανοί; 

Οι Βρετανοί θεώρησαν ότι η Lusitania δεν ήταν νόμιμος στόχος λόγω των «Κανόνων του καταδρομικού» που συμφωνήθηκαν μεταξύ των δύο πλευρών στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Σύμφωνα με αυτούς τους κανόνες το Lusitania θεωρούνταν πολιτικό πλοίο και δεν έπρεπε να στοχοποιηθεί. Υπό αυτή την υπόθεση είχε αποπλεύσει από τις Ηνωμένες Πολιτείες στην Ευρώπη αρχικά.

The Lusitania sinks (Norman Wilkinson / Public Domain )

Το γερμανικό επιχείρημα, ωστόσο, ήταν ότι η Lusitania παραβίασε αυτούς τους κανόνες του πολέμου καθώς ίσχυαν για τα επιβατηγά υπερωκεάνια και τα εμπορικά πλοία. Η Lusitania μετέφερε 173 τόνους (157 τόνους) πυρομαχικών και όπλων στο πλοίο όταν βυθίστηκε, πυρομαχικά που επρόκειτο να χρησιμοποιηθούν απευθείας για την πολεμική προσπάθεια κατά της Γερμανίας.

Οι Γερμανοί θεώρησαν ότι οι Βρετανοί δεν είχαν ποτέ τηρήσει τους Κανόνες του Καταδρομικού και υποστήριξαν περαιτέρω ότι, δεδομένου ότι η Lusitania ήταν ένα βοηθητικό ναυτικό σκάφος, συμμετείχε ενεργά στον πόλεμο. Το γερμανικό επιχείρημα ήταν ότι οι Σύμμαχοι χρησιμοποιούσαν τους επιβάτες της Lusitania ως ανθρώπινη ασπίδα για να φέρουν μαχητικά εφόδια στο ευρωπαϊκό θέατρο.

Είναι ενδιαφέρον ότι οι προμήθειες στο πλοίο μπορεί επίσης να ήταν ένας παράγοντας στο πόσο γρήγορα βυθίστηκε το Lusitania. Η δεύτερη έκρηξη στο κύτος θεωρείται η κύρια αιτία βύθισης του πλοίου. Η δεύτερη έκρηξη οφειλόταν στα πυρομαχικά επί του σκάφους; Μήπως οι Σύμμαχοι την προκάλεσαν πραγματικά να βυθιστεί ζητώντας της να μεταφέρει επικίνδυνο φορτίο; 

Αποκάλυψη του Μυστηρίου

Οι Σύμμαχοι σίγουρα ποτέ δεν παραδέχθηκαν ανοιχτά την ευθύνη για τη βύθιση του RMS Lusitania. Η βρετανική κυβέρνηση ήταν έκτοτε σταθερή στους ισχυρισμούς της ότι οι Γερμανοί ευθύνονται για το περιστατικό.

Ωστόσο, στα χρόνια από την απώλεια της, οι προσπάθειες δυτών και ερευνητών έχουν αποκαλύψει πολλά από τα μυστήρια πίσω από τη βύθιση του RMS Lusitania. Μερικοί ιστορικοί προτείνουν ότι η έκρηξη στο κύτος μπορεί να ήταν αποτέλεσμα εκρηκτικού φορτίου που πυροδοτήθηκε από το χτύπημα της τορπίλης, άλλοι ότι η πρόσκρουση του παγωμένου νερού στις γραμμές ατμού του πλοίου ήταν αυτή που προκάλεσε την έκρηξη.

Μια ταινία του 1918 για τη βύθιση ήταν ξεκάθαρη στο ποιος θεωρούσαν ότι έφταιγε (Winsor McCay / Public Domain )

Οι κατηγορίες και οι αντκατηγορίες της βρετανικής και της γερμανικής κυβέρνησης εκείνη την εποχή δημιούργησαν περαιτέρω σύγχυση σχετικά με τη βιωσιμότητα των διεκδικήσεών τους. Ωστόσο, το μανιφέστο φορτίου της Lusitania έδειξε ξεκάθαρα ότι μετέφερε ελαφρά πυρομαχικά, συμπεριλαμβανομένων 1.250 θηκών με θρυαλλίδες και οβίδες θραυσμάτων και σχεδόν 4.200 φυσίγγια τουφεκιού Remington.

Ο Γκρεγκ Μπέμις, ο ιδιοκτήτης του ναυαγίου του Lusitania , προσπαθεί να ξεδιαλύνει τις πιθανότητες πίσω από το δυσοίωνο περιστατικό στην παγκόσμια ιστορία. Έχει βρει πραγματικά πυρά από το ναυάγιο. Ο Επικεφαλής του Υπουργείου Εξωτερικών της Βρετανικής Κυβέρνησης στη Βόρεια Αμερική, Noel Marshall, πρόσθεσε περαιτέρω προτάσεις σχετικά με την ενοχή της βρετανικής κυβέρνησης.

Μια σειρά κυβερνητικών εγγράφων από το 1982 έδειξαν την ανησυχία του Φόρεϊν Όφις ότι οι έρευνες από ομάδες διάσωσης θα μπορούσαν να προκαλέσουν την έκρηξη του ναυαγίου. Είναι ουσιαστικά μια από τις πρώτες επιβεβαιώσεις ή απόδειξη του γεγονότος ότι η RMS Lusitania όντως μετέφερε όπλα. 

Ποιος φταίει;

Τα δεινά του πολέμου δεν μπορούν ποτέ να σβήσουν από τις σελίδες της ιστορίας, και περιστατικά όπως η βύθιση της Lusitania δείχνουν πώς έχουμε πολλά να μάθουμε για το παρελθόν. Μερικά από τα μυστικά που είναι θαμμένα βαθιά στους ωκεανούς του κόσμου έχουν πολλά να πουν για τις ανήθικες ενέργειες των ηγετών και στις δύο πλευρές.

Από την άλλη, αναδεικνύουν και την ένδοξη ματαιότητα του πολέμου, που στην περίπτωση του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εξολόθρευσε μια γενιά στην Ευρώπη. Επιτρεπόταν νόμιμα στους Γερμανούς να στοχοποιήσουν το πλοίο της γραμμής Το δηλωτικό φορτίου υποδηλώνει ότι ήταν.

Αυτό σημαίνει ότι έπρεπε να την είχαν βυθίσει χωρίς προειδοποίηση, σκοτώνοντας 1.200 ανθρώπους; Αυτό είναι πολύ λιγότερο σαφές.

πηγή


Η Ιατρική στις Βενετικές κτήσεις στη Μεσσηνία τον Μεσαίωνα..

  Μετά την Τέταρτη Σταυροφορία (1204), οι Βενετοί εγκαθίδρυσαν στατηγικά λιμάνια στη Μεσσηνία: Μεθώνη (Modon) και Κορώνη (Coron) λειτούργησα...