Σάββατο 31 Μαΐου 2025

Ο Δημοκρατισμός του Έλληνος: Μια Διαχρονική Υπεράσπιση του Ελληνικού Πνεύματος

 


Σε μια εποχή παγκόσμιων αναταραχών και εσωτερικών διχασμών, όπως αυτή που βίωσε η Ελλάδα στις αρχές του 20ού αιώνα, αναδύονται έργα που επιχειρούν να φωτίσουν τη βαθύτερη ταυτότητα ενός έθνους. Ένα τέτοιο έργο είναι ο «Δημοκρατισμός του Έλληνος» του Γεωργίου Ν. Φιλαρέτου, που εκδόθηκε τον Δεκέμβριο του 1918. Το βιβλίο αυτό δεν είναι απλώς μια ιστορική πραγματεία, αλλά μια έντονη πολιτική παρέμβαση, που τοποθετεί το ελληνικό έθνος στο «δημοκρατικό στρατόπεδο»  έναντι του μοναρχισμού και της στρατοκρατίας.

Ο Φιλαρέτος υποστηρίζει ότι η δημοκρατική φύση του ελληνικού λαού είναι έμφυτη και διαχρονική, βαθιά ριζωμένη στην εθνική τους ταυτότητα, στους ιστορικούς τους αγώνες για την ελευθερία, ακόμη και στη γεωγραφική τους θέση. Για τον Φιλαρέτο, η δημοκρατία είναι ένα «φυτό αυτοφυές» των ελληνικών χωρών, που καλλιεργήθηκε από τον θεσμό της αυτοπολιτείας και της εντόπιας σοφίας, και το οποίο «δεν ξεράθηκε ποτέ, ούτε όταν έπνεε ο λίβας της τυραννίας και της βαρβαρότητας».

Οι Αρχαίες Ρίζες της Ελληνικής Δημοκρατίας: Από τον Μύθο στην Πόλη

Βασικό ρόλο βέβαια παίζει το κλίμα το οποίο έχει αναμφισβήτητη επίδραση στον ανθρώπινο χαρακτήρα το οποίο αναφέρει και ο Όμηρος και ο Ιπποκράτης!

Ο Αριστοτέλης δε παρατήρησε ότι το ελληνικό γένος, λόγω της γεωγραφικής του θέσης, είναι θαρραλέο και πνευματικά ανώτερο, ικανό να παραμένει ελεύθερο και να κυβερνάται άριστα, εφόσον διατηρεί μια ενιαία πολιτεία.

Αυτό θέτει μια φυσική βάση για τον ελληνικό δημοκρατισμό!

Βλέπουμε επίσης την καταγωγή της πολιτικής κοινωνίας από την οικογενειακή εστία έως τον σχηματισμό του γένους, της φυλής, και τέλος του άστεως και της πόλεως, όπου η πολιτεία αναπτύχθηκε μέσω της συλλογικής μέριμνας για τα κοινά. 

Στο Δωδεκάθεο επίσης εντοπίζουμε δημοκρατικά στοιχεία, καθώς ο Δίας διαβουλεύεται με άλλες θεότητες. Οι πρώιμοι βασιλείς επιλέγονταν για την ανδρεία και την αρετή τους, υπηρετώντας τα κοινά συμφέροντα, και συμβουλεύονταν τους ευπατρίδες γέροντες και τον λαό στην αγορά, όπου επικρατούσε η ελευθερία του λόγου.

Το Αθηναϊκό Παράδειγμα

Η Αθήνα παρουσιάζεται ως το κατεξοχήν πρότυπο. Οι μεταρρυθμίσεις του Σόλωνα (594 π.Χ.) χαιρετίζονται ως αυτές που έθεσαν «ασφαλείς βάσεις της Αθηναϊκής δημοκρατίας». Η σεισάχθεια του Σόλωνα βελτίωσε την υλική κατάσταση των ψηφοφόρων, και το σοφό του αξίωμα «Νου ηγεμόνα ποιού» τους δίδαξε να εκλέγουν τους αρίστους. Βασικοί θεσμοί περιλάμβαναν το ευρύ δικαίωμα ψήφου, την Εκκλησία του Δήμου, τη Βουλή των Πεντακοσίων και τη Βουλή του Αρείου Πάγου.

Η «χρυσή εποχή» υπό τον Περικλή εξυμνείται για το πολιτιστικό της απόγειο και την αθηναϊκή θαλασσοκρατορία. Ο Περικλής επαινείται για τον συνδυασμό των δημοκρατικών του φρονημάτων με τη γενναία διακυβέρνηση, οδηγώντας τον λαό χωρίς λαϊκισμούς και δημαγωγία.

Δημοκρατικά Στοιχεία σε Άλλες Πόλεις-Κράτη και Ομοσπονδίες

Αν και διέφεραν από τον αττικό τύπο, οι δωρικές πόλεις-κράτη, όπως η Κρήτη και η Σπάρτη, παρουσίαζαν επίσης δημοκρατικά στοιχεία, με συμβούλια γερόντων, εκκλησίες του δήμου και ισχυρούς εφόρους. Παράδειγμα η αρχαία ελληνική καινοτομία των Κοινών (ομοσπονδιών) ως κοινός τύπος πολιτικής ένωσης που επέτρεπε στις πόλεις-κράτη να διατηρούν την αυτονομία τους ενώ ενώνονταν για κοινά συμφέροντα. Δημιουργείται ένας άμεσος παραλληλισμός με σύγχρονες ομοσπονδίες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ελβετία, και βλέπουμε ότι η έννοια του δημοψηφίσματος προήλθε από την ελληνική Εκκλησία του Δήμου.

Ανθεκτικότητα και Προσαρμογή: Η Δημοκρατία υπό Ξένο Ζυγό

Ακόμη και υπό την ξένη κυριαρχία, ο «σπινθήρας της ελευθερίας» και η καλλιέργεια του αρχαίου ελληνικού πνεύματος διατηρήθηκαν.

Διατήρηση υπό Ρωμαϊκή και Βυζαντινή Κυριαρχία

Οι Έλληνες διατήρησαν αρχικά πλήρη αυτονομία και αργότερα έναν βαθμό αυτοδιοίκησης υπό τη ρωμαϊκή κυριαρχία. Η παρατήρηση του Οράτιου ότι «η Ελλάδα υλικά μεν αλώθηκε, αλλά υποδούλωσε τον νικητή μέσω των επιστημών»  χρησιμοποιείται για να τονίσει την ανθεκτική πνευματική υπεροχή των Ελλήνων. Υπό τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, η τοπική αυτοδιοίκηση συνεχίστηκε σε χωριά και κοινότητες, υποδηλώνοντας μια διαρκή μορφή αυτονομίας. Παρόμοιες συνθήκες παρατηρούνται και υπό τη Φραγκοκρατία και την Ενετοκρατία.

Η Ιδιαίτερη Περίπτωση της Οθωμανικής Κυριαρχίας

Μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453, ο Μωάμεθ Β' αναγκάστηκε να παραχωρήσει προνόμια, αναγνωρίζοντας την ανεξαρτησία της Ορθόδοξης Εκκλησίας και των Πατριαρχών της ως ηγετών του ελληνικού έθνους. Το πιο σημαντικό, παραχώρησε «κοινοτική αυτονομία» στις ελληνικές κοινότητες, οι οποίες προστάτευσαν την εκκλησία και τα σχολεία, διασώζοντας έτσι τα «πολύτιμα πνευματικά όπλα» του ελληνικού λαού: τη γλώσσα και τη θρησκεία.  

 Ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα «Πολιτείας Πλάτωνος» υπό την οθωμανική επικυριαρχία είναι η κοινότητα των Αμπελακίων στη Θεσσαλία.

Εκεί, η κοινοτική ζωή συνδυάστηκε με μια επιτυχημένη συνεταιριστική οικονομική οργάνωση που επεκτάθηκε σε όλη την Ευρώπη και την Ανατολή. Παρά τη σύντομη ζωή της (1795-1810 μ.Χ.) λόγω της καταστροφής από τον Αλή Πασά, τα Αμπελάκια παρουσιάζονται ως «υπόδειγμα ευτυχούς δημοκρατίας» , καταδεικνύοντας την έμφυτη ελληνική ικανότητα για συνεργασία και δημοκρατία ακόμη και σε αντίξοες συνθήκες. 

Η Δημοκρατική Πορεία της Σύγχρονης Ελλάδας: Από την Επανάσταση στον Εθνικό Διχασμό

Η επίδραση της Γαλλικής Επανάστασης στους υποδουλωμένους λαούς, με τον Ρήγα Φεραίο να οραματίζεται μια «δημοκρατική ομοσπονδία των ανατολικών εθνών της Ευρώπης και της Μικράς Ασίας», σηματοδότησε την αρχή. Η Επανάσταση του 1821 απεικονίζεται ως η στιγμή που οι πρώην δούλοι έγιναν «πολίτες Ελληνικής δημοκρατίας». Οι πρώτες Συντακτικές Συνελεύσεις (Επίδαυρος 1822, Άστρος 1823, Τροιζήνα 1827) τονίζονται για την καθιέρωση δημοκρατικών πολιτευμάτων, δηλώνοντας ρητά ότι «η κυριαρχία ενυπάρχει εις το έθνος. Πάσα εξουσία πηγάζει εξ αυτού και υπάρχει υπέρ αυτού». Ο Ιωάννης Καποδίστριας, ο πρώτος κυβερνήτης, αναγνωρίζεται για την αρετή του, αλλά επικρίνεται για τον «απολυταρχισμό του εκ πολιτικής ανατροφής» που, εμπόδισε τη δημοκρατία να ριζώσει σταθερά.

Η περίοδος της Βαυαροκρατίας υπό τον Βασιλιά Όθωνα καταδικάζεται, καθώς αρνήθηκε να παραχωρήσει συνταγματικές ελευθερίες, οδηγώντας σε λαϊκούς αγώνες και την τελική αναγκαστική υποταγή του σε συνταγματική μοναρχία το 1843. Διαδοχικές επαναστάσεις κορυφώθηκαν στην έξωση του βασιλικού ζεύγους και την κατάργηση της βαυαρικής δυναστείας το 1862.   

Η άνοδος του Γεωργίου Α΄ το 1863 έφερε μια «βασιλευομένη δημοκρατία» , αλλά ο Φιλαρέτος σημειώνει την άμεση εμφάνιση μοναρχικών κομμαρχών που επιχείρησαν να αναστείλουν τις λαϊκές ελευθερίες. Ο Χαρίλαος Τρικούπης επαινείται για την κριτική του στον Γεώργιο Α΄ ως υπεύθυνο για τη «νοθεία του πολιτεύματος».   

Η επιδείνωση της εσωτερικής κατάστασης λόγω διαφθοράς και εθνικής παρακμής, σε συνδυασμό με εξωτερικές απειλές, οδήγησε στη «λαϊκοστρατιωτική επανάσταση» του 1909. Ο Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος, πολιτικός από την Κρήτη, παρουσιάζεται ως ο «εκτελεστής του επαναστατικού προγράμματος και εντολοδόχος του λαού». Η κυβέρνησή του, που ορκίστηκε τον Οκτώβριο του 1910, σηματοδότησε μια «νέα εποχή του σύγχρονου Ελληνισμού», οδηγώντας σε μια πιο φιλελεύθερη συνταγματική αναθεώρηση.

Ο Κωνσταντίνος Α΄ και ο Εθνικός Διχασμός

Η άνοδος του Κωνσταντίνου Α΄ στον θρόνο, με τη γερμανική στρατιωτική του εκπαίδευση και τον γάμο του με την αδελφή του Γερμανού Κάιζερ, παρουσιάζεται ως σημείο καμπής. Ο Φιλαρέτος ισχυρίζεται ότι ο Κωνσταντίνος «φαινόταν και από χαρακτήρα προσαρμοζόμενος μάλλον στα μυστήρια της στρατιωτικής Κουλτούρας, σφοδρά αντικείμενης στον εθνικό χαρακτήρα». Η «ουδετερότητα» του Κωνσταντίνου κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο καταδικάζεται ως «πρόσοψη» με κρυφό στόχο τη σύμπλευση με τη Γερμανία.   

Οι ενέργειές του απεικονίζονται ως προδοσία, με τον ισχυρισμό του για λογοδοσία «μόνον εις τον Θεόν» ως βασιλιάς «ελέω Θεού»  να τονίζεται ως αντίθετος προς τη λαϊκή κυριαρχία. Η «Εθνική Τριανδρία» υπό τον Βενιζέλο στη Θεσσαλονίκη (1916) παρουσιάζεται ως το «κέντρο οργάνωσης προς Εθνική Άμυνα». Η εκθρόνιση του Κωνσταντίνου τον Μάιο του 1917, με πρωτοβουλία της Γαλλίας, πανηγυρίζεται ως αποκατάσταση του ανατραπέντος πολιτεύματος και επιστροφή του ελληνικού λαού στην «οδό της δόξας». Ο Βενιζέλος χαρακτηρίζεται ρητά ως ο «σύγχρονος Θρασύβουλος»  που έσωσε τον Ελληνισμό από τη «τευτονική στρατοκρατία». 

Η δημοκρατία καλλιεργεί την εθνική δύναμη, την αρετή και την αντίσταση στην τυραννία, αντλώντας από αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους και ιστορικούς.   

Η πρόοδος και τα «μεγαλουργήματα» του ελληνικού έθνους οφείλονται πρωτίστως στο φιλελεύθερο πολίτευμά του. Νίκες όπως του Μαραθώνα και της Σαλαμίνας, καθώς και τη θυσία στις Θερμοπύλες, στο δημοκρατικό πνεύμα που καλλιέργησε «ενάρετους πολίτες και ανδρείους μαχητές». Η παρατήρηση του Ηροδότου ότι ο αθηναϊκός λαός άντλησε τον ενθουσιασμό στους Μηδικούς πολέμους από την πολιτική ελευθερία αναφέρεται ρητά. 

Η έμφυτη αγάπη για την ελευθερία καλλιεργήθηκε από έναν «μεγάλο στρατό των αριστοκρατών του πνεύματος». Ο αθάνατος επιτάφιος λόγος του Περικλή που ενέγραψε «αιωνόβια διδάγματα υπέρ των φιλελευθέρων θεσμών». Οι δραματουργοί πιστώνονται με τη διδασκαλία «υψηλοτέρων πολιτειακών αρχών» στα θέατρα, με τον Αισχύλο να δηλώνει ότι το προπύργιο των πόλεων είναι οι «θαρραλέοι στρατιώτες» και τον Σοφοκλή να υποστηρίζει ότι η πολιτεία «δεν είναι κτήμα του άρχοντος»

Ο «μοναρχισμός «ελέω Θεού»» είναι «εχθρός της ελευθερίας» καθώς φυσικά αναπτύσσει στρατοκρατία. Ιδέα είναι του Πλάτωνα ότι η στρατηγική είναι η «θηρευτική τέχνη των ανθρώπων» και ότι οι στρατηγοί πρέπει να παραδίδουν το «θήρευμά» τους στους πολιτικούς άνδρες, «γιατί αυτοί οι ίδιοι δεν ξέρουν να χρησιμοποιούν αυτά που θήρευσαν». Αυτό αντιπαραβάλλει άμεσα τη στρατιωτική δύναμη με την πολιτική σοφία.   

Η ηγεσία του Περικλή θεωρούσε το μεγαλύτερο έγκλημα να εκθέτει άσκοπα σε κίνδυνο τη ζωή έστω και ενός Έλληνα και ακολουθούσε μια «ειρηνική και εκπολιτιστική πολιτική», επιδιώκοντας «πνευματική κατάκτηση» και εθνική ενότητα, όχι κοσμοκρατορία. Η διδασκαλία του Αριστοτέλη ότι ο σκοπός του πολέμου είναι πάντα η ειρήνη («και πολεμούμε ίνα ειρήνην άγωμεν») χρησιμοποιείται για να υπογραμμίσει περαιτέρω το ελληνικό ιδεώδες του πολέμου ως μέσου για την ειρήνη, όχι ως αυτοσκοπού. 

Το έργο του Γεωργίου Ν. Φιλαρέτου καταλήγει επαναλαμβάνοντας το κυρίαρχο μήνυμά του: η ελληνική ιστορία, από τους αρχαίους μύθους έως τους σύγχρονους αγώνες, αποτελεί μια συνεχή απόδειξη μιας διαρκούς, έμφυτης δημοκρατικής ταυτότητας. Υποστηρίζει ότι αυτός ο δημοκρατισμός υπήρξε η κινητήρια δύναμη πίσω από τα πολιτιστικά επιτεύγματα, τις στρατιωτικές επιτυχίες και την ανθεκτικότητα της Ελλάδας έναντι της τυραννίας.

Η άμεση σημασία του βιβλίου το 1918 υπογραμμίζεται. Ο Φιλαρέτος πλαισιώνει την παγκόσμια σύγκρουση ως μια αποφασιστική μάχη μεταξύ δημοκρατίας και μιλιταρισμού, με την ευθυγράμμιση της Ελλάδας με τις δυνάμεις της Αντάντ να είναι μια φυσική και ιστορικά προκαθορισμένη επιλογή. Για να ενισχύσει το επιχείρημά του, επικαλείται δηλώσεις εξέχοντων Συμμαχικών ηγετών, όπως ο Ζωρζ Κλεμανσώ και ο Ντέιβιντ Λόιντ Τζορτζ, οι οποίοι αναγνωρίζουν τα κοινά αισθήματα και τους αγώνες για «δικαιοσύνη, ισότητα, ελευθερία και πολιτισμό» που ενώνουν Έλληνες και Γάλλους, καθώς και την «ηρωική αντίσταση των Ελλήνων» ως συμβολή στην ανατροπή του «στρατοκρατικού δεσποτισμού». 

Το τελικό, αισιόδοξο όραμα του Φιλαρέτου παρουσιάζεται: «Μέσω της αναμενόμενης οριστικής Νίκης του δημοκρατισμού κατά του μοναρχισμού και κατά της στρατοκρατίας, η Ελλάδα ελπίζει επίσης με βεβαιότητα να ζήσει ειρηνικά στην Ευρωπαϊκή ένωση των δημοκρατικών πολιτειών». Αυτή η δήλωση περικλείει την πεποίθησή του ότι η δημοκρατική μοίρα της Ελλάδας είναι αλληλένδετη με τον ευρύτερο θρίαμβο των δημοκρατικών ιδεωδών στην Ευρώπη, οδηγώντας σε ένα ειρηνικό και ενωμένο μέλλον.

Υ.Γ Με πληροφορίες από το βιβλίο του Γ. Ν. Φιλαρέτου "Ο Δημοκρατισμός του Έλληνος" 

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 1918


δια χειρός αλεξίου

31.05.2025





Τρίτη 27 Μαΐου 2025

Η Ανάληψις του Κυρίου



Ἦτον ἡ τεσσαρακοστὴ ἡμέρα ἀπὸ τῆς Ἀναστάσεως, ἡμέρα μυσταγωγικὴ καὶ θεία, ὅπου ἡ φύσις ἠρεμοῦσε γλυκὰ καὶ ὁ ἀὴρ εὐωδίαζε ἀπὸ τὰ ἀνθισμένα βουνά. Οἱ μαθηταὶ, ἀκόμη συγκλονισμένοι ἀπὸ τὸ Πάθος καὶ τὴν Ἀνάστασιν τοῦ Διδασκάλου, εἶχον συνάχθει εἰς τὸ Ὄρος τῶν Ἐλαιῶν, τόπον εὐλογημένον, ποτισμένον ἀπὸ τοὺς ἱδρῶτας καὶ τὰ δάκρυα τοῦ Υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου.

Ἐκεῖ, ἐν μέσῳ αὐτῶν, ἐστάθη ὁ Χριστός, οὐχὶ πλέον ὡς ὁ περιπλανώμενος Διδάσκαλος, οὐδὲ ὡς ὁ ματωμένος Σταυρωθείς, ἀλλ' ὡς ὁ νικητὴς τοῦ θανάτου, ὁ Κύριος τῆς δόξης. Τὰ λόγια Του, λόγια ἀγάπης καὶ παραμυθίας, ἔρεαν ὡς νάμα ψυχοροφητικὸν εἰς τὰς καρδίας τῶν ἀνθρώπων. Τοὺς ὡμίλησε περὶ τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ, περὶ τοῦ Παρακλήτου Πνεύματος, τὸ ὁποῖον θὰ κατήρχετο ἐπ' αὐτοὺς, καὶ περὶ τῆς ἀποστολῆς των εἰς τὸν κόσμον, ἵνα κηρύξωσι τὸ Εὐαγγέλιον εἰς πάντα τὰ ἔθνη.

Καθὼς ἐτελείωνε τοὺς λόγους Του, ἕνα φῶς ἀθάνατον περιέβαλε τὴν θείαν μορφήν Του. Οἱ μαθηταὶ, ἔκθαμβοι, ἔβλεπον τὸν Διδάσκαλον νὰ ὑψώνεται, σιγὰ-σιγὰ, ἀπὸ τὴν γῆν. Οὐδὲν νέφος, οὐδὲ θύελλα, οὐδὲ σεισμὸς συνώδευεν τὴν ἄνοδον. Μόνον γαλήνη καὶ μεγαλειότης. Ὡς ἀέρινη ὀπτασία, ἀνερχόταν πρὸς τοὺς οὐρανούς, ἀφήνοντας πίσω Του μίαν ἀνέκφραστον εἰρήνην καὶ μίαν ἐλπίδα ἀκλόνητον.

Τὰ βλέμματά των ἠκολούθουν τὴν ἀνερχομένην μορφήν, ἕως ὅτου νεφέλη φωτεινὴ Τὸν ἐκάλυψε ἀπὸ τοὺς ὀφθαλμούς των. Ἐστάθησαν ἐκεῖ, σιωπηλοί, ἀπορημένοι, μὲ τὰς καρδίας πλήρεις δέους καὶ λαχτάρας. Ἡ γῆ ἔμενε κάτω, μὲ τὰ βάρη καὶ τὰ πάθη της, ἐνῷ ὁ Κύριος ἀνέβαινε εἰς τὰ ὕψη, εἰς τὸν θρόνον τῆς δόξης Του, δεξιὰ τοῦ Πατρός.

Καὶ ἐνῷ ἔστεκον ἀκόμη ἀτενίζοντες εἰς τὸν οὐρανόν, δύο ἄνδρες ἐν ἐσθήσεσι λευκαῖς, ἄγγελοι Κυρίου, ἐφάνησαν πλησίον των, λέγοντες: «Ἄνδρες Γαλιλαῖοι, τί ἵστασθε ἐμβλέποντες εἰς τὸν οὐρανόν; Οὗτος ὁ Ἰησοῦς, ὁ ἀναληφθεὶς ἀφ' ὑμῶν εἰς τὸν οὐρανόν, οὕτως ἐλεύσεται ὃν τρόπον ἐθεάσασθε αὐτὸν πορευόμενον εἰς τὸν οὐρανόν».

Οἱ λόγοι τῶν ἀγγέλων ἀφύπνισαν τοὺς μαθητάς. Ὁ φόβος μετεβλήθη εἰς χαράν, ἡ ἀπορία εἰς πεποίθησιν. Ὁ Διδάσκαλος δὲν τοὺς ἐγκατέλειψεν. Ἀνελήφθη, ἀλλὰ θὰ ἐπέστρεφεν. Ἡ ἀποστολή των ἦτο πλέον σαφής: νὰ κηρύξωσι τὴν ἀλήθειαν, νὰ φωτίσωσι τὰ ἔθνη, νὰ προσμένωσι τὴν Δευτέραν Παρουσίαν. Καὶ μὲ ψυχὰς πλήρεις πίστεως καὶ θάρρους, ἐπέστρεψαν εἰς τὰ Ἱεροσόλυμα, δοξάζοντες καὶ αἰνοῦντες τὸν Θεόν.

δια χειρός αλεξίου

27.05.2025

Τρίτη 15 Απριλίου 2025

Λουδοβίκος Α’ της Βαυαρίας (1786-1868)

O Λουδοβίκος Α’ της Βαυαρίας (Ludwig I, 25 Αυγούστου 1786 – 29 Φεβρουαρίου 1868) ήταν βασιλιάς της Βαυαρίας από το 1825 έως το 1848, μέλος του Οίκου των Βίττελσμπαχ και μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του 19ου αιώνα στη Γερμανία και την Ευρώπη.
Γεννήθηκε στο Στρασβούργο, γιος του Μαξιμιλιανού Α’ Ιωσήφ της Βαυαρίας και της Αυγούστας Βιλελμίνης της Έσσης-Ντάρμστατ. Το 1810 παντρεύτηκε τη Θηρεσία της Σαξονίας-Χιλντμπουργκχάουζεν, με τον γάμο τους να αποτελεί την αφορμή για το πρώτο Οκτόμπερφεστ. Διαδέχθηκε τον πατέρα του στον θρόνο το 1825 και κυβέρνησε μέχρι το 1848, οπότε και παραιτήθηκε υπέρ του γιου του, Μαξιμιλιανού Β’. Υπήρξε ένθερμος φιλέλληνας και υποστηρικτής της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, ενώ ο δευτερότοκος γιος του, Όθων, έγινε ο πρώτος βασιλιάς της Ελλάδας το 1832. Ήταν φανατικός ελληνιστής, συλλέκτης και προστάτης των τεχνών. Επί των ημερών του, το Μόναχο μεταμορφώθηκε σε σημαντικό καλλιτεχνικό και αρχιτεκτονικό κέντρο, με την ανέγερση πολλών νεοκλασικών κτηρίων εμπνευσμένων από την αρχαία Ελλάδα. Αρχικά ακολούθησε φιλελεύθερη πολιτική, αλλά μετά το 1830 και τις επαναστάσεις στην Ευρώπη, η διακυβέρνησή του έγινε πιο αυταρχική, με αύξηση της λογοκρισίας και της φορολογίας, γεγονός που προκάλεσε λαϊκή δυσαρέσκεια. Ο Λουδοβίκος Α’ θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους ευεργέτες και φίλους της Ελλάδας. Υποστήριξε οικονομικά και πολιτικά τον αγώνα των Ελλήνων για ανεξαρτησία και συνέβαλε στην επιλογή του γιου του ως βασιλιά της χώρας. Χρηματοδότησε έργα στην Ελλάδα, αν και η παρέμβασή του στην ανοικοδόμηση των Νέων Ανακτόρων της Αθήνας προκάλεσε δημοσιονομικά προβλήματα Η σχέση του με τη χορεύτρια Λόλα Μοντέζ προκάλεσε σκάνδαλο και επιδείνωσε τη θέση του. Η Επανάσταση του 1848 τον ανάγκασε να παραιτηθεί. Πέθανε στη Νίκαια της Γαλλίας το 1868 και τάφηκε στο Αββαείο του Αγίου Βονιφατίου στο Μόναχο, το οποίο ο ίδιος είχε ιδρύσει. Ο Λουδοβίκος Α’ άφησε ισχυρό αποτύπωμα στη Βαυαρία και την Ελλάδα, τόσο ως πολιτικός ηγέτης όσο και ως προστάτης των τεχνών και του ελληνικού πολιτισμού. Η συμβολή του στην αναγέννηση του Μονάχου και η στήριξή του στην ελληνική ανεξαρτησία τον καθιστούν μια από τις πιο εμβληματικές μορφές του 19ου αιώνα. Υπήρξε από τους σημαντικότερους φιλέλληνες ηγεμόνες της Ευρώπης και υποστήριξε ενεργά την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Η στάση του χαρακτηρίστηκε από έντονο θαυμασμό για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και βαθιά συμπάθεια προς τον αγώνα των Ελλήνων για ανεξαρτησία προσέφερε οικονομική βοήθεια στον Αγώνα, ενισχύοντας τους Έλληνες επαναστάτες μέσω δωρεών και διασυνδέσεων με φιλελληνικούς κύκλους της Ευρώπης. Ενθάρρυνε τη δημιουργία φιλελληνικών επιτροπών και κινημάτων στη Βαυαρία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, συμβάλλοντας στη συγκέντρωση χρημάτων, εφοδίων και εθελοντών για την ελληνική υπόθεση. Η προσωπική του στάση ήταν τόσο ένθερμη, ώστε όταν πληροφορήθηκε τη νίκη του Γεώργιου Καραϊσκάκη στη μάχη της Αράχωβας, αναφώνησε: «Ανεστήθη η Ελλάς μου». Ο Λουδοβίκος Α΄ αξιοποίησε το κύρος του για να επηρεάσει θετικά τη διεθνή κοινή γνώμη υπέρ της ελληνικής ανεξαρτησίας, ενώ η υποστήριξή του συνέβαλε στη μετέπειτα επιλογή του γιου του, Όθωνα, ως πρώτου βασιλιά της Ελλάδας το 1832. Η δράση του εντάσσεται στο ευρύτερο φιλελληνικό ρεύμα που αναπτύχθηκε στη Δυτική Ευρώπη, το οποίο έπαιξε σημαντικό ρόλο στην τελική αναγνώριση της ελληνικής ανεξαρτησίας. Ο Λουδοβίκος Α΄ αντιμετώπισε την Ελληνική Επανάσταση με ενθουσιασμό, προσφέροντας ουσιαστική οικονομική, ηθική και πολιτική στήριξη, και αναδείχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους ευρωπαίους υποστηρικτές του ελληνικού αγώνα για ελευθερία!

Πέμπτη 27 Μαρτίου 2025

Βασίλης Τσιτσάνης

Το φθινόπωρο του 1973, επρόκειτο να εμφανιστούν στο «Χάραμα», ξανά μαζί μετά από χρόνια, ο Βασίλης Τσιτσάνης και η Σωτηρία Μπέλλου. Κι όταν λέμε «μαζί», εννοούμε «κάτω από την ίδια στέγη», καθώς ο καθένας εμφανιζόταν εκεί χωριστά, με το δικό του πρόγραμμα. Στη δεύτερη εκπομπή της σειράς «Η μουσική γράφει ιστορία», εγώ θέλησα να τους δείξω μαζί και τους δυο. Η Σωτηρία Μπέλλου, στην οποία απευθύνθηκα το δέχτηκε μετά χαράς. Προσφέρθηκε μάλιστα να με φέρει σε επαφή με τον Τσιτσάνη, στο «Φαληρικό» στις Τζιτζιφιές κάποιο βράδυ του Ιουνίου. Ο Τσιτσάνης, ήταν από την αρχή επιφυλακτικός επειδή γενικά δεν εμπιστευόταν τους ανθρώπους της τηλεόρασης. Αλλά, δεν μού είπε ούτε όχι, ούτε ναι. Για πολλά βράδια ξενυχτούσα στο «Φαληρικόν», περιμένοντας μια απάντηση. Ώσπου βαρέθηκα και είπα στον παραγωγό μου, τον Νίκο Μαστοράκη «Ας το ξεχάσουμε καλλίτερα». Κάποιο μεσημέρι του Αυγούστου όμως, μού τηλεφώνησε ξαφνικά στο σπίτι μου, ο ίδιος ο Βασίλης. «Ε, Γιώργο, τι θα γίνει; Δεν θα κάνουμε μαζί την εκπομπή;». Πήγα ευθύς στο ησυχαστήριο του στη Γλυφάδα και τα κουβεντιάσαμε. Αλλά, όταν φτάσαμε και στην επιλογή των τραγουδιών, σκοντάψαμε στην Μπέλλου : «Τι; Θα είναι και αυτή στην εκπομπή; Αποκλείεται!». «Μα, Βασίλη μου, εκείνη δε μας έφερε σε επαφή;» του είπα απορημένος. «Α, όχι» μου απάντησε «Το πολύ πολύ, αν θέλει, ας πει κι αυτή ένα τραγούδι». Η αντίδραση της Σωτηρίας όταν της το ανήγγειλα, ήταν ηπιότερη απ’ ό,τι φανταζόμουνα. Αφού μου τον στόλισε αρκετά, μου είπε « Εντάξει, Γιώργο μου! Εγώ θα ‘ρθω για σένα». Και ήρθε. Κι αυτό, είναι το πρώτο από τα δύο – όλα κι όλα – τηλεοπτικά ντοκουμέντα, που δείχνουν μαζί τον Τσιτσάνη με την Μπέλλου. 
Γιώργος Παπαστεφάνου



ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΙ ΟΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

                                                 




                                                     Φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 

Τρίτη 11 Μαρτίου 2025

Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1922

Ιστορικό ντοκιμαντέρ για τον Ελληνισμό της Μικράς Ασίας και την εκστρατεία των Ελλήνων. Στην εκπομπή αξιοποιούνται φωτογραφίες, αφηγήσεις αυτοπτών μαρτύρων, φιλμ αρχείου καθώς και ομιλίες ιστορικών. Στο συγκεκριμένο επεισόδιο παρουσιάζονται τα πολιτικά γεγονότα που ακολούθησαν την κατάρρευση του καθώς και η λεγόμενη ”Επανάσταση του 1922”.

                                                                        Προβολή ταινίας

Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2025

Το ατελείωτο βάθος του χρόνου

Έχετε σταματήσει ποτέ για να αναλογιστείτε την απεραντοσύνη του χρόνου; Το ατελείωτο βάθος της ιστορίας που απλώνεται μπροστά μας, οδηγώντας μας σε ένα ταξίδι στους αιώνες; Η έννοια του χρόνου είναι συναρπαστική και περίπλοκη, γεμάτη με στρώματα νοήματος και σημασίας που διαμορφώνουν τον κόσμο στον οποίο ζούμε σήμερα. Από τους αρχαίους πολιτισμούς της Μεσοποταμίας και της Αιγύπτου μέχρι τις πανίσχυρες αυτοκρατορίες της Ελλάδας και της Ρώμης, η ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού είναι ένας καμβάς πλεγμένος με τα νήματα του χρόνου. Κάθε εποχή έχει αφήσει το σημάδι της στον κόσμο, διαμορφώνοντας τις πεποιθήσεις μας, τον πολιτισμό μας και τον τρόπο ζωής μας. Κατά τον Μεσαίωνα, η Ευρώπη είδε την άνοδο ισχυρών βασιλείων και την άνθηση της τέχνης και της επιστήμης κατά την περίοδο της Αναγέννησης. Η Εποχή της Εξερεύνησης έφερε μια νέα εποχή ανακάλυψης και επέκτασης, καθώς οι εξερευνητές σαλπάρουν για να εξερευνήσουν άγνωστα νερά και να διεκδικήσουν νέα εδάφη. Ο χρόνος δεν είναι απλώς μια έννοια που μετριέται με ρολόγια και ημερολόγια. είναι αναπόσπαστο μέρος της ανθρώπινης εμπειρίας. Σημειώνουμε το πέρασμα του χρόνου με ορόσημα όπως γενέθλια και επετείους και θρηνούμε για το πέρασμά του καθώς μεγαλώνουμε. Καθώς διατρέχουμε τα σκαμπανεβάσματα της ζωής, ο χρόνος γίνεται σύντροφος, καθοδηγώντας μας σε στιγμές χαράς και λύπης. Μας διδάσκει υπομονή και ανθεκτικότητα, δείχνοντάς μας ότι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε σήμερα θα ξεθωριάσουν τελικά στο παρελθόν. Η τέχνη είναι εδώ και πολύ καιρό ο καθρέφτης των καιρών, αντικατοπτρίζοντας τις αξίες και τις πεποιθήσεις της κοινωνίας σε κάθε δεδομένη στιγμή. Από τα περίπλοκα μωσαϊκά των αρχαίων πολιτισμών μέχρι τις τολμηρές πινελιές των ιμπρεσιονιστών ζωγράφων, η τέχνη είναι μια απόδειξη της δύναμης της δημιουργικότητας και της καινοτομίας σε όλη την ιστορία. Καθώς εξερευνούμε το ατελείωτο βάθος του χρόνου μέσα από το φακό της τέχνης, αποκτούμε μια βαθύτερη κατανόηση της κοινής μας ανθρωπιάς. Κάθε πινελιά και μελωδία φέρει μαζί της μια ιστορία, ένα μήνυμα από το παρελθόν που μας μιλάει ανά τους αιώνες. Μία από τις πιο συναρπαστικές πτυχές του χρόνου είναι η ικανότητά του να μας συνδέει με τους προγόνους μας και με τις μελλοντικές γενιές. Μέσα από τις παραδόσεις και τα έθιμα που μεταδίδονται από γενιά σε γενιά, δημιουργούμε μια γέφυρα που εκτείνεται στους αιώνες, ενώνοντάς μας σε μια κοινή κληρονομιά. Καθώς τιμούμε τις τελετουργίες και τις γιορτές των προγόνων μας, αποτίουμε φόρο τιμής στη διαρκή κληρονομιά της ζωής και των επιτευγμάτων τους. Κάνοντας αυτό, όχι μόνο διατηρούμε το παρελθόν αλλά διασφαλίζουμε επίσης ότι οι δικές μας συνεισφορές θα θυμούνται όσοι έρχονται μετά από εμάς. Έτσι βλέπουμε ότι το ατελείωτο βάθος του χρόνου είναι ένας θησαυρός σοφίας, εμπειρίας και έμπνευσης που περιμένει να εξερευνηθεί. Εμβαθύνοντας στα χρονικά της ιστορίας, μπορούμε να ανακαλύψουμε τις ιστορίες εκείνων που έχουν έρθει πριν από εμάς και να κερδίσουμε μεγαλύτερη εκτίμηση για το ταξίδι που μας έφερε εδώ που είμαστε σήμερα. Ας αγκαλιάσουμε, λοιπόν, τον πλούτο του χρόνου και ας τον αφήσουμε να μας καθοδηγήσει στο δικό μας μοναδικό μονοπάτι μέσα από το διαρκώς ξεδιπλούμενο κουβάρι της ζωής. δια χειρός αλεξίου

Η Ιατρική στις Βενετικές κτήσεις στη Μεσσηνία τον Μεσαίωνα..

  Μετά την Τέταρτη Σταυροφορία (1204), οι Βενετοί εγκαθίδρυσαν στατηγικά λιμάνια στη Μεσσηνία: Μεθώνη (Modon) και Κορώνη (Coron) λειτούργησα...