Πέμπτη 27 Μαρτίου 2025

Βασίλης Τσιτσάνης

Το φθινόπωρο του 1973, επρόκειτο να εμφανιστούν στο «Χάραμα», ξανά μαζί μετά από χρόνια, ο Βασίλης Τσιτσάνης και η Σωτηρία Μπέλλου. Κι όταν λέμε «μαζί», εννοούμε «κάτω από την ίδια στέγη», καθώς ο καθένας εμφανιζόταν εκεί χωριστά, με το δικό του πρόγραμμα. Στη δεύτερη εκπομπή της σειράς «Η μουσική γράφει ιστορία», εγώ θέλησα να τους δείξω μαζί και τους δυο. Η Σωτηρία Μπέλλου, στην οποία απευθύνθηκα το δέχτηκε μετά χαράς. Προσφέρθηκε μάλιστα να με φέρει σε επαφή με τον Τσιτσάνη, στο «Φαληρικό» στις Τζιτζιφιές κάποιο βράδυ του Ιουνίου. Ο Τσιτσάνης, ήταν από την αρχή επιφυλακτικός επειδή γενικά δεν εμπιστευόταν τους ανθρώπους της τηλεόρασης. Αλλά, δεν μού είπε ούτε όχι, ούτε ναι. Για πολλά βράδια ξενυχτούσα στο «Φαληρικόν», περιμένοντας μια απάντηση. Ώσπου βαρέθηκα και είπα στον παραγωγό μου, τον Νίκο Μαστοράκη «Ας το ξεχάσουμε καλλίτερα». Κάποιο μεσημέρι του Αυγούστου όμως, μού τηλεφώνησε ξαφνικά στο σπίτι μου, ο ίδιος ο Βασίλης. «Ε, Γιώργο, τι θα γίνει; Δεν θα κάνουμε μαζί την εκπομπή;». Πήγα ευθύς στο ησυχαστήριο του στη Γλυφάδα και τα κουβεντιάσαμε. Αλλά, όταν φτάσαμε και στην επιλογή των τραγουδιών, σκοντάψαμε στην Μπέλλου : «Τι; Θα είναι και αυτή στην εκπομπή; Αποκλείεται!». «Μα, Βασίλη μου, εκείνη δε μας έφερε σε επαφή;» του είπα απορημένος. «Α, όχι» μου απάντησε «Το πολύ πολύ, αν θέλει, ας πει κι αυτή ένα τραγούδι». Η αντίδραση της Σωτηρίας όταν της το ανήγγειλα, ήταν ηπιότερη απ’ ό,τι φανταζόμουνα. Αφού μου τον στόλισε αρκετά, μου είπε « Εντάξει, Γιώργο μου! Εγώ θα ‘ρθω για σένα». Και ήρθε. Κι αυτό, είναι το πρώτο από τα δύο – όλα κι όλα – τηλεοπτικά ντοκουμέντα, που δείχνουν μαζί τον Τσιτσάνη με την Μπέλλου. 
Γιώργος Παπαστεφάνου



ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΙ ΟΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

                                                 




                                                     Φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 

Τρίτη 11 Μαρτίου 2025

Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1922

Ιστορικό ντοκιμαντέρ για τον Ελληνισμό της Μικράς Ασίας και την εκστρατεία των Ελλήνων. Στην εκπομπή αξιοποιούνται φωτογραφίες, αφηγήσεις αυτοπτών μαρτύρων, φιλμ αρχείου καθώς και ομιλίες ιστορικών. Στο συγκεκριμένο επεισόδιο παρουσιάζονται τα πολιτικά γεγονότα που ακολούθησαν την κατάρρευση του καθώς και η λεγόμενη ”Επανάσταση του 1922”.

                                                                        Προβολή ταινίας

Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2025

Το ατελείωτο βάθος του χρόνου

Έχετε σταματήσει ποτέ για να αναλογιστείτε την απεραντοσύνη του χρόνου; Το ατελείωτο βάθος της ιστορίας που απλώνεται μπροστά μας, οδηγώντας μας σε ένα ταξίδι στους αιώνες; Η έννοια του χρόνου είναι συναρπαστική και περίπλοκη, γεμάτη με στρώματα νοήματος και σημασίας που διαμορφώνουν τον κόσμο στον οποίο ζούμε σήμερα. Από τους αρχαίους πολιτισμούς της Μεσοποταμίας και της Αιγύπτου μέχρι τις πανίσχυρες αυτοκρατορίες της Ελλάδας και της Ρώμης, η ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού είναι ένας καμβάς πλεγμένος με τα νήματα του χρόνου. Κάθε εποχή έχει αφήσει το σημάδι της στον κόσμο, διαμορφώνοντας τις πεποιθήσεις μας, τον πολιτισμό μας και τον τρόπο ζωής μας. Κατά τον Μεσαίωνα, η Ευρώπη είδε την άνοδο ισχυρών βασιλείων και την άνθηση της τέχνης και της επιστήμης κατά την περίοδο της Αναγέννησης. Η Εποχή της Εξερεύνησης έφερε μια νέα εποχή ανακάλυψης και επέκτασης, καθώς οι εξερευνητές σαλπάρουν για να εξερευνήσουν άγνωστα νερά και να διεκδικήσουν νέα εδάφη. Ο χρόνος δεν είναι απλώς μια έννοια που μετριέται με ρολόγια και ημερολόγια. είναι αναπόσπαστο μέρος της ανθρώπινης εμπειρίας. Σημειώνουμε το πέρασμα του χρόνου με ορόσημα όπως γενέθλια και επετείους και θρηνούμε για το πέρασμά του καθώς μεγαλώνουμε. Καθώς διατρέχουμε τα σκαμπανεβάσματα της ζωής, ο χρόνος γίνεται σύντροφος, καθοδηγώντας μας σε στιγμές χαράς και λύπης. Μας διδάσκει υπομονή και ανθεκτικότητα, δείχνοντάς μας ότι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε σήμερα θα ξεθωριάσουν τελικά στο παρελθόν. Η τέχνη είναι εδώ και πολύ καιρό ο καθρέφτης των καιρών, αντικατοπτρίζοντας τις αξίες και τις πεποιθήσεις της κοινωνίας σε κάθε δεδομένη στιγμή. Από τα περίπλοκα μωσαϊκά των αρχαίων πολιτισμών μέχρι τις τολμηρές πινελιές των ιμπρεσιονιστών ζωγράφων, η τέχνη είναι μια απόδειξη της δύναμης της δημιουργικότητας και της καινοτομίας σε όλη την ιστορία. Καθώς εξερευνούμε το ατελείωτο βάθος του χρόνου μέσα από το φακό της τέχνης, αποκτούμε μια βαθύτερη κατανόηση της κοινής μας ανθρωπιάς. Κάθε πινελιά και μελωδία φέρει μαζί της μια ιστορία, ένα μήνυμα από το παρελθόν που μας μιλάει ανά τους αιώνες. Μία από τις πιο συναρπαστικές πτυχές του χρόνου είναι η ικανότητά του να μας συνδέει με τους προγόνους μας και με τις μελλοντικές γενιές. Μέσα από τις παραδόσεις και τα έθιμα που μεταδίδονται από γενιά σε γενιά, δημιουργούμε μια γέφυρα που εκτείνεται στους αιώνες, ενώνοντάς μας σε μια κοινή κληρονομιά. Καθώς τιμούμε τις τελετουργίες και τις γιορτές των προγόνων μας, αποτίουμε φόρο τιμής στη διαρκή κληρονομιά της ζωής και των επιτευγμάτων τους. Κάνοντας αυτό, όχι μόνο διατηρούμε το παρελθόν αλλά διασφαλίζουμε επίσης ότι οι δικές μας συνεισφορές θα θυμούνται όσοι έρχονται μετά από εμάς. Έτσι βλέπουμε ότι το ατελείωτο βάθος του χρόνου είναι ένας θησαυρός σοφίας, εμπειρίας και έμπνευσης που περιμένει να εξερευνηθεί. Εμβαθύνοντας στα χρονικά της ιστορίας, μπορούμε να ανακαλύψουμε τις ιστορίες εκείνων που έχουν έρθει πριν από εμάς και να κερδίσουμε μεγαλύτερη εκτίμηση για το ταξίδι που μας έφερε εδώ που είμαστε σήμερα. Ας αγκαλιάσουμε, λοιπόν, τον πλούτο του χρόνου και ας τον αφήσουμε να μας καθοδηγήσει στο δικό μας μοναδικό μονοπάτι μέσα από το διαρκώς ξεδιπλούμενο κουβάρι της ζωής. δια χειρός αλεξίου

Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025

Γιατί απέτυχε η σοσιαλδημοκρατία στην Ευρώπη;

 

Η σοσιαλδημοκρατία, κάποτε κυρίαρχη πολιτική δύναμη στην Ευρώπη, έχει αντιμετωπίσει σημαντικές προκλήσεις και οπισθοδρομήσεις τα τελευταία χρόνια. Από τη μείωση της υποστήριξης των ψηφοφόρων έως τις εσωτερικές διαιρέσεις μέσα στο κίνημα, υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που συνέβαλαν στην αποτυχία της σοσιαλδημοκρατίας στην Ευρώπη. Σε αυτό το άρθρο, θα διερευνήσουμε αυτούς τους λόγους και θα αναλύσουμε γιατί η σοσιαλδημοκρατία αγωνίστηκε να διατηρήσει την επιρροή της στην περιοχή.

Μεταβαλλόμενο Πολιτικό Τοπίο

Ένας από τους κύριους λόγους για την παρακμή της σοσιαλδημοκρατίας στην Ευρώπη είναι το μεταβαλλόμενο πολιτικό τοπίο. Τα τελευταία χρόνια, έχει σημειωθεί άνοδος λαϊκιστικών και ακροδεξιών κινημάτων που έχουν τραβήξει την προσοχή των ψηφοφόρων που έχουν απογοητευτεί από τα παραδοσιακά πολιτικά κόμματα. Αυτά τα νέα κινήματα έχουν συχνά κεφαλαιοποιήσει τα αισθήματα κατά του κατεστημένου και την οικονομική ανασφάλεια, αποσπώντας την υποστήριξη από τα κυρίαρχα κόμματα, συμπεριλαμβανομένων των σοσιαλδημοκρατών.

Οικονομικές Προκλήσεις

Ένας άλλος παράγοντας που συμβάλλει στην αποτυχία της σοσιαλδημοκρατίας στην Ευρώπη είναι οι οικονομικές προκλήσεις. Η παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008 και τα επακόλουθα μέτρα λιτότητας που εφαρμόστηκαν από πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν διαβρώσει την εμπιστοσύνη του κοινού στην ικανότητα των σοσιαλδημοκρατικών κομμάτων να διαχειρίζονται αποτελεσματικά την οικονομία. Επιπλέον, η παγκοσμιοποίηση και η τεχνολογική πρόοδος οδήγησαν σε σημαντικές απώλειες θέσεων εργασίας στις παραδοσιακές βιομηχανίες, αφήνοντας πολλούς εργαζόμενους να αισθάνονται αποστερημένοι και να παραβλέπονται από τα κύρια πολιτικά κόμματα.

Ιδεολογική Μετατόπιση

Τα τελευταία χρόνια, τα σοσιαλδημοκρατικά κόμματα στην Ευρώπη αντιμετώπισαν επίσης εσωτερικές προκλήσεις που σχετίζονται με την ιδεολογική μετατόπιση. Ορισμένα κόμματα έχουν απομακρυνθεί από τις παραδοσιακές τους ρίζες υπέρ πιο κεντρώων πολιτικών, οδηγώντας σε κατηγορίες για εγκατάλειψη των βασικών τους αρχών. Αυτή η αλλαγή έχει αποξενώσει πολλούς παραδοσιακούς υποστηρικτές που πιστεύουν ότι τα σοσιαλδημοκρατικά κόμματα δεν εκπροσωπούν πλέον τα συμφέροντα ή τις αξίες τους.

Θέματα Ηγεσίας

Τα θέματα ηγεσίας έπαιξαν επίσης ρόλο στην παρακμή της σοσιαλδημοκρατίας στην Ευρώπη. Ορισμένα κόμματα έχουν αγωνιστεί να βρουν ισχυρούς και χαρισματικούς ηγέτες που να μπορούν να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά το όραμά τους και να κινητοποιήσουν υποστηρικτές. Αντίθετα, τα λαϊκιστικά κινήματα έχουν συχνά επιτυχία στην προσέλκυση χαρισματικών ηγετών που είναι σε θέση να γαλβανίσουν τη βάση τους και να συγκεντρώσουν ευρεία δημόσια υποστήριξη.

Αποτυχία προσαρμογής

Τέλος, η αποτυχία της σοσιαλδημοκρατίας στην Ευρώπη μπορεί επίσης να αποδοθεί στην έλλειψη προσαρμοστικότητας. Σε έναν κόσμο που αλλάζει ταχέως, τα πολιτικά κόμματα πρέπει να είναι σε θέση να προσαρμοστούν σε νέες προκλήσεις και μεταβαλλόμενες προτεραιότητες. Τα σοσιαλδημοκρατικά κόμματα που άργησαν να ανταποκριθούν στα μεταβαλλόμενα δημογραφικά στοιχεία, τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις παγκόσμιες τάσεις, δυσκολεύονται να παραμείνουν επίκαιρα σε ένα ολοένα και πιο ανταγωνιστικό πολιτικό τοπίο.

 Συμπερασματικά, η παρακμή της σοσιαλδημοκρατίας στην Ευρώπη μπορεί να αποδοθεί σε έναν συνδυασμό παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου του μεταβαλλόμενου πολιτικού τοπίου, των οικονομικών προκλήσεων, της ιδεολογικής μετατόπισης, των ζητημάτων ηγεσίας και της αποτυχίας προσαρμογής στις μεταβαλλόμενες συνθήκες. Ενώ το μέλλον της σοσιαλδημοκρατίας στην Ευρώπη παραμένει αβέβαιο, είναι σαφές ότι το κίνημα πρέπει να αντιμετωπίσει αυτές τις προκλήσεις προκειμένου να ανακτήσει την επιρροή και τη σημασία του στην περιοχή.

Τελικά μπορούμε να πούμε ότι οι ηγεσίες και η αδυναμία προσαρμογής στα νέα δεδομένα φταίνε για την αποτυχία της σοσιαλδημοκρατίας στην Ευρώπη…


Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2025

Οι Παραδόσεις του Φεβρουαρίου

 Ο Φεβρουάριος είναι ένας μήνας γεμάτος ζωντάνια και παραδόσεις, με κύριο χαρακτηριστικό τον εορτασμό της Αποκριάς, δηλαδή του ελληνικού καρναβαλιού. Αυτή η περίοδος πριν από τη Σαρακοστή είναι γεμάτη γιορτές, παρελάσεις και εκδηλώσεις που αντικατοπτρίζουν την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της χώρας.

Οι Απόκριες ξεκινούν τρεις εβδομάδες πριν από την Καθαρά Δευτέρα, η οποία σηματοδοτεί την έναρξη της Σαρακοστής. Συνήθως, οι εορτασμοί λαμβάνουν χώρα τον Φεβρουάριο, με αποκορύφωμα το τελευταίο Σαββατοκύριακο πριν τη Σαρακοστή.

Η Αποκριά έχει τις ρίζες της στις αρχαίες ελληνικές γιορτές προς τιμήν του Διόνυσου, του θεού του κρασιού και της γονιμότητας. Οι γιορτές αυτές περιλάμβαναν φαγοπότια, χορούς και διάφορες μορφές διασκέδασης, συμβολίζοντας τη μετάβαση από τον χειμώνα στην άνοιξη.

Κατά τη διάρκεια των Αποκριών, οι πόλεις και τα χωριά γεμίζουν ζωή με:

  • Μασκαρέματα: Οι συμμετέχοντες φορούν στολές και μάσκες.
  • Παρελάσεις: Πόλεις όπως η Πάτρα και το Ρέθυμνο διοργανώνουν εντυπωσιακές παρελάσεις με άρματα και μουσικοχορευτικά δρώμενα.
  • Οικογενειακές Εκδηλώσεις: Σε πολλές περιοχές διοργανώνονται δραστηριότητες για παιδιά, όπως κυνήγια θησαυρού και παιδικές παρελάσεις.
  • Η Πέμπτη πριν από την Καθαρά Δευτέρα είναι γνωστή ως Τσικνοπέμπτη, μια ημέρα αφιερωμένη στο φαγοπότι με κρέας πριν την περίοδο της νηστείας. Οι οικογένειες και οι φίλοι συγκεντρώνονται για μπάρμπεκιου και γλέντι, γεμίζοντας την ατμόσφαιρα με τη χαρακτηριστική μυρωδιά του ψητού κρέατος.
  • Μετά την έντονη διασκέδαση της Αποκριάς, η Καθαρά Δευτέρα είναι μια ημέρα περισυλλογής και ανανέωσης. Είναι η πρώτη ημέρα της Σαρακοστής και γιορτάζεται με εξόδους στη φύση για πικνίκ, όπου κυριαρχούν νηστίσιμα φαγητά όπως θαλασσινά, όσπρια και η παραδοσιακή λαγάνα. Το πέταγμα χαρταετού είναι επίσης ένα αγαπημένο έθιμο που συμβολίζει την πνευματική ανάταση.
  • Εκτός από τις μεγάλες γιορτές, ο Φεβρουάριος περιλαμβάνει κι άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις που τιμούν την ελληνική παράδοση:
  • Παραδοσιακοί Χοροί: Σε πολλές περιοχές πραγματοποιούνται χορευτικές εκδηλώσεις με τοπικούς χορούς.
  • Τοπική Κουζίνα: Η παραδοσιακή ελληνική κουζίνα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στις γιορτές, με κάθε περιοχή να προσφέρει τις δικές της νοστιμιές.
  • Ο Φεβρουάριος είναι ένας μήνας γεμάτος παράδοση και χαρά στην Ελλάδα. Οι Απόκριες δεν είναι μόνο μια ευκαιρία για διασκέδαση αλλά και μια σύνδεση με τις βαθιές πολιτιστικές ρίζες του τόπου. Από τις πολύχρωμες παρελάσεις μέχρι τα οικογενειακά τραπέζια, οι παραδόσεις αυτές συνεχίζουν να ενώνουν τους ανθρώπους και να κρατούν ζωντανό το ελληνικό πνεύμα.



Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2025

Η «μεγάλη έκπληξη» αποκαλύπτει ότι το υποτιθέμενο κρανίο της «αδερφής της Κλεοπάτρας» ανήκει στην πραγματικότητα σε ένα 11χρονο αγόρι

 

Ένα κρανίο που από καιρό υποτίθεται ότι είναι από την Αρσινόη IV, την ετεροθαλή αδερφή της Κλεοπάτρας , είναι στην πραγματικότητα από ένα έφηβο αγόρι που είχε μια γενετική διαταραχή, σύμφωνα με ερευνητές. Σε μια νέα μελέτη, ο συνδυασμός αξονικών τομογράφων και ανάλυσης DNA απέδειξε μια για πάντα ότι ο σκελετός, που ανακαλύφθηκε στην Τουρκία πριν από έναν αιώνα, δεν ήταν Αρσινόη.

Το 1929, ένας σκελετός βρέθηκε σε μια μαρμάρινη σαρκοφάγο σε ένα κτίριο που ονομάζεται Οκτάγωνο στην Έφεσο, έναν αρχαιολογικό χώρο στην Τουρκία που καυχιόταν για έναν τεράστιο ναό της Άρτεμης, της αρχαίας ελληνικής θεάς του κυνηγιού. Δεν υπήρχαν ταφικά αντικείμενα ή επιγραφές, αλλά οι αρχαιολόγοι εκείνη την εποχή κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η ταφή έγινε για μια σημαντική νεαρή γυναίκα. Υπέθεσαν ότι ο ένοικος του τάφου μπορεί να ήταν η Αρσινόη Δ΄ , η οποία πήρε όπλα εναντίον της ετεροθαλούς αδελφής της και του Ιουλίου Καίσαρα και οδήγησε την Πολιορκία της Αλεξάνδρειας το 48 έως το 47 π.Χ. Ναός της Αρτέμιδος στην Έφεσο. Το 41 π.Χ., όταν ήταν 22 ετών, ο Μάρκος Αντώνιος διέταξε την εκτέλεση της Αρσινόης.

Σε μια μελέτη που δημοσιεύτηκε την Παρασκευή (10 Ιανουαρίου) στο περιοδικό Scientific Reports , μια ομάδα ερευνητών διερεύνησε εκ νέου την πιθανότητα ότι το κρανίο που ανακτήθηκε πριν από έναν αιώνα ήταν η ετεροθαλής αδερφή της Κλεοπάτρας. Η ανάλυσή τους με ραδιενεργό άνθρακα των υπολειμμάτων τοποθέτησε την ημερομηνία θανάτου του ατόμου μεταξύ 205 και 36 π.Χ., η οποία ευθυγραμμίστηκε με τον ιστορικά καταγεγραμμένο θάνατο της Αρσινόης. Ωστόσο, το στάδιο ανάπτυξης του σκελετού υποδηλώνει ότι το άτομο ήταν μόλις 11 έως 14 ετών — πολύ νεότερο από την Αρσινόη.

«Αλλά μετά ήρθε η μεγάλη έκπληξη», είπε σε μια δήλωση ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Gerhard Weber , καθηγητής εξελικτικής ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης . «Σε επαναλαμβανόμενες δοκιμές, το κρανίο και το μηριαίο οστό έδειξαν ξεκάθαρα την παρουσία ενός χρωμοσώματος Υ – με άλλα λόγια, ενός αρσενικού».

Επειδή τα οστά του κρανίου ήταν πιο λεπτά και πιο εύθραυστα από το αναμενόμενο, οι ερευνητές ερεύνησαν περαιτέρω τον σκελετό και ανακάλυψαν παραμορφώσεις που δεν είχαν παρατηρηθεί προηγουμένως.


Ένα από τα ράμματα του κρανίου - οι τρεμουλιαστικές γραμμές σε ένα κρανίο όπου τα μεμονωμένα οστά συγχωνεύονται κατά τη διάρκεια της ζωής - ήταν ήδη κλειστό, κάτι που κανονικά δεν συμβαίνει έως ότου ένα άτομο είναι άνω των 65 ετών. Το πρώιμο κλείσιμο αυτού του κρανιακού ράμματος έκανε το κρανίο του αγοριού να είναι ασύμμετρο .

Πηγή

Η Ιατρική στις Βενετικές κτήσεις στη Μεσσηνία τον Μεσαίωνα..

  Μετά την Τέταρτη Σταυροφορία (1204), οι Βενετοί εγκαθίδρυσαν στατηγικά λιμάνια στη Μεσσηνία: Μεθώνη (Modon) και Κορώνη (Coron) λειτούργησα...